Ik hoor dat sommige mensen zeggen dat er in vruchtensappen ook alcohol (minimaal %) zou zitten. Klopt dit of is dit een broodje aap verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
8.5K

Antwoorden (5)

dit lijkt mij een broodje aap verhaal
fremar
13 jaar geleden
Als er echte vruchten in zijn verwerkt,zou er idd door gisting daarvan een miniem percentage alcohol kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je vruchtensap over datum is, kan het zijn dat er gisting ontstaat en daardoor kan er wel alcohol ontstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij rottende vruchten is dit wel zo, vruchtensap is vaak wel behandeld voordat het verpakt wordt, ik weet niet of het dan nog kan gebeuren.

Van normaal vruchtensap, binnen de houdbaarheidsdatum, wordt je absoluut niet dronken van.
13 jaar geleden
het verhaal klopt.
suiker kun omzetten in alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt. In vruchtensap, fruithapjes, en zelfs gewoon in die lekkere verse appel. Suikers in een vochtige omgeving kunnen nou eenmaal gaan gisten.

Het is heel normaal, en inderdaad minimaal in procenten. Denk aan minder dan een alcoholvrij biertje. Het is in ieder geval niets om je zorgen om te maken. Het menselijk lichaam (óók dat van kleine kinderen!) is helemaal berekend op voedsel met deze minimale hoeveelheid alcohol.