Vooropgesteld dat je totale voedingspatroon uitmaakt of je gezond eet hangt het ook van de persoon af. Hele volken hebben lactose-intolerantie omdat het lichaam een enzym om lactose af te breken niet maakt. Sommige mensen kunnen karnemelk beter verdragen dan gewone melk. Maar verder zou ik gewoon volle melk nemen. De 3,4 gram vet per 100 gram bevatten enkele nuttige vitamines en de smaak is stukken beter dan halfvolle of magere melk. Dus is volle melk ook nog eens beter voor je geestelijke gezondheid dan die kalkwatertjes, al dan niet met chemische smaakstoffen.

Toegevoegd na 4 uur:
Nog even een recapitulatie voor de lijders aan vetfobie: er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor een nadelige invloed van verzadigd vet op onze gezondheid. Evenmin is er geen enkel bewijs voor een gunstige invloed van cholesterolverlaging op onze gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ik vind volle melk echt heel lekker, maar zit er veel meer vet in dan halfvolle?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer tweemaal zoveel. Volle melk bevat 3,4 g per 100 g en halfvolle 1,5 g. Een beker melk bevat dus respectievelijk 6,8 of 3 gram vet. Overigens is dat melkvet maar voor iets meer dan de helft verzadigd en voor de andere helft onverzadigd. Zo zwart-wit als sommige van onze medemensen ons voorspiegelen zit de wereld gelukkig niet in elkaar. :-)
Annswers
13 jaar geleden
En geldt dat de helft verzadigd en de andere helft onverzadigd vet ook voor halfvolle melk, maar dan relatief gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten. Melkvet is een van de meest gecompliceerde vetten omdat het 500 verschillende vetzuren en vetzuurderivaten kan bevatten. De eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat melkvet niet het gehele seizoen dezelfde samenstelling heeft. Vers gras levert bijvoorbeeld meer omega 3 vetzuren op. Maar ja, dat is juist de charme van natuurproducten, vind ik.
Annswers
13 jaar geleden
En die nuttige vitamines zitten niet in halfvolle/ magere melk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de helft of minder. Het gaat immers om in vet oplosbare vitamines.
Annswers
13 jaar geleden
ok duidelijk, bedankt voor de informatie, als ik meer vragen heb erover weet ik waar ik moet zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan en je bent uiteraard van harte welkom!

Andere antwoorden (6)

Biologische magere melk. Biologisch omdat daar geen hormoon en antibiotica resten in zitten. Mager omdat het bijna geen vet bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft toch wat vet nodig elke dag. Ik kies daarom voor biologische halfvolle melk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Doodgewone koemelk.
Een andere antwoordgever heeft het over hormonen en antibiotica. Die zitten absoluut niet in melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Maar zit er verschil in merken/supermarkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het enige verschil is het vetgehalte. Verder echt helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je nuchtere, heldere antwoord.
Geen melk. Melk bevat dierlijke vetten. Dierlijke vetten veroorzaken een cholesteroltoename. Bij bakken en braden is dat besef allang doorgedrongen en zijn de meeste producten plantaardig ondanks het feit dat in roomboter gebakken producten veel lekkerder smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink de laatste tijd sojamelk. Je hebt melk nodig voor je eiwitten en calcium en ook vetten heb je nodig in je dagelijkse voeding. In sojamelk zitten plantaardige vetten en bijna geen verzadigd vet.

Daarbij is dit ook prima te gebruiken bij een te hoog cholesterol. (heb ik namelijk ook)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens gelezen dat paardenmelk en kamelenmelk de meest voedzame soorten melk zijn, misschien wel vanwege de rijke samenstelling van vetsoorten.
Wil je geen dierlijke producten gebruiken, dan is havermelk het meest gezonde alternatief.