Waarom klinkt bij het roeren in een kopje koffie het geluid doffer dan bij het roeren in de thee?

Ik ben nu een kopje thee aan het drinken en hoor opeens het geluid van het tikken hoger klinken als het geluid van vanmorgen bij het roeren van de koffie. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.2K

Antwoorden (6)

Soortelijke massa van de vloeistof neemt toe... Eerst was het een mengsel, de suiker is zwaarder dan water, dus met het oplossen wordt het soortelijk gewicht groter en dus een lager geluid met roeren... Kon je daar zelf niet opkomen?

Toegevoegd op 07-05-2009 13:33:47
of het is het kopje dat leger is dan dat andere en bij een ander volume dan krijg je een andere trilling, andere toonhoogte vanwege dat andere volume...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een theekopje van glas is, en een koffiekopje niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm dacht ik ook, niet dus.. (zie reactie op vraag..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het nu inderdaad.. Dan weet ik het ook niet..
Geluid bestaat uit trillingen (of geluidsgolven), door het roeren van de koffie worden de golven ietswat vervormd (andere frequentie), hierdoor klinkt dit anders.

Toegevoegd op 07-05-2009 14:50:14
Waar zit de verwijder antwoord-verwijderen-knop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus die geluidsgolven worden wel vervormd door koffie maar niet door thee? hoe kan dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt trouwens verdacht veel als dit antwoord, van iemand anders, op een andere vraag.. plagiaat!http://www.goeievraag.nl/vraag/koffie-drink-kopje-tik-lepeltje.884
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@BvB: dit antwoord lijkt verdacht veel op het antwoord van Jeroen op een andere vraag over koffie en geluid...
http://www.goeievraag.nl/vraag/koffie-drink-kopje-tik-lepeltje.884
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi wat zijn we een detectives he.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik had ook de link neer kunnen zetten, vind het wel leuk dat jullie er achter zijn gekomen, jammer dat ik jullie geen +1 kan geven in reacties ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BVB pleegt plagiaat en heeft nog steeds geen antwoord op je vraag gegeven, dat was er aan de hand. Maar ik heb m al vergeven hoor..
sterke koffie en slappe thee? Misschien ligt het daaraan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien Thee vaak heter is dan Koffie (door het zetproces) is het eenvoudig te verklaren. Bij een hogere temperatuur zal er een hogere toon door de mok afgegeven worden. Bij de lagere temperatuur zal een doffer geluid klinken. Een zelfde effect zie je bijvoorbeeld ook bij kerkklokken. Die klinken in de zomer ook hoger dan in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koffie is dikker