Dat ligt in elk geval niet aan de voedingswaarde, want die blijft gelijk ongeacht hoe lang het ei gekookt is. Het zal "tussen de oren" zitten, het idee dat iets stevigs beter voedt dan iets dat vloeibaar(der) is.
een week geleden
LeonardN
een week geleden
Volgens mij stel je hier impliciet dat Zelfde voedingswaarde = zelfde gevoel van verzadiging Volgens mij is dat niet per se het geval. https://www.etos.nl/advies/voeding/verzadigd-gevoel/
Verzadiging heeft onder andere te maken met hoe je zintuigen eten of drinken waarnemen. Hoe langer er contact is met een voedingsmiddel, des te eerder heb je een verzadigd gevoel. Dit is dan ook de reden dat bijvoorbeeld een broodje meer verzadigt dan een sapje. Verder ben je ook eerder verzadigd als je langzaam eet. "het idee dat iets stevigs beter voedt"
Dat is niet de vraag, maar is een zin die je zegt welke een gevolg is van het een op een zetten van voeden en verzadigen. "Dit is dan ook de reden dat bijvoorbeeld een broodje meer verzadigt dan een sapje."
Dat lijkt dus juist wel een relatie tussen verzadiging (niet voeding!) en stevigheid te impliceren.
Dit heeft te maken met de textuur van het ei.
Een zachtgekookt ei voel je minder in de mond, hoef je niet of nauwelijks te kauwen en slik je snel door.
Een hardgekookt ei voel je beter in de mond, moet je op kauwen (ook omdat het droger is) en is daardoor langer aanwezig in de mond voordat je slikt.

Deze textuur van voeding (ei) draagt bij aan de verzadiging.
Hoe vaster, des te verzadigder.

Zelf ontbijt ik altijd met havermout. Elke ochtend precies hetzelfde.
De ene keer eet ik het meteen, de andere keer laat ik de pap een tijdje staan.
Hoe langer ik de pap laat staan, hoe dikker het wordt.
En inderdaad, als de pap ingedikt is, verzadigt het meer.

Nog een voorbeeld.
Maak eens een pan dikke soep.
Neem twee kommen en doe er precies evenveel in.
De ene kom eet je zo leeg met een lepel, de andere kom zet je de staafmixer in en drink je leeg.
Zeker weten dat de kom die je zo leeg eet met een lepel meer verzadigt.

Dus het heeft niks te maken met dezelfde voedingswaarde, maar met de textuur.
een week geleden