Hoe krijg je alcohol in wijn?

Ik las dat gist energierijke stoffen omzet in Koolstofdioxide en Alcohol. Maar wijn heeft toch geen Koolstofdioxide.

een jaar geleden
in: Dranken
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
Champagne wel.
tinus1969
een jaar geleden
Koolstofdioxide is een gas, in een open/geventileerd vat zal het ontsnappen.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 champagne is ook wijn
Thecis
een jaar geleden
@Tinus1969
Er zal altijd gas opgelost zitten in een vloeistof. Dat is te weinig om bubbels te krijgen, maar zet maar eens een fles water in een ultrasoon bad. Dat zie je ineens hoeveel gas er nog in blijft zitten.
gvrox
een jaar geleden
@ronron1212 dat lijkt me ook precies wat tinus1969 bedoelt te zeggen
ronron1212
een jaar geleden
Champagne wel dat is wijn toch ook gewoon goed. Een beetje vreemd om dan campagne te noemen.
gvrox
een jaar geleden
vraagsteller: "wijn heeft geen koolstofdioxide" tinus1969: "champagne wel", dat is toch geen vreemde reactie als je weet dat champagne ook wijn is ? Dan is jouw reactie juist vreemd, omdat al duidelijk is dat tinus 1969 al weet dat champagne ook wijn is

Antwoorden (2)

Wanneer het druivensap fermenteert om wijn te worden wordt niet alleen suiker omgezet in alcohol, maar ontstaat er ook een grote hoeveelheid koolstofdioxide (CO2). In een vat van duizend liter traditionele witte wijn kan ongeveer 45 tot 50 kubieke meter CO2 worden gevormd tijdens het fermentatieproces. Het grootste deel van dit gas ontsnapt meestal onmiddellijk door het spongat. Een spongat is de opening van een (houten) vat, waarlangs het vat gevuld wordt. Slechts een zeer klein deel van deze koolstofdioxide lost op in de wijn en verdwijnt als de jonge wijn rijpt in het vat.

Maar als de alcoholische fermentatie en het rijpingsproces plaats vinden in vaten van RVS in plaats van hout, dan kan het gas niet zo gemakkelijk ontsnappen. Hierdoor blijft er meer CO2 achter in de wijn. Als die wijn bovendien ook nog eens vlak na het fermentatieproces wordt gebotteld in plaats van te rijpen in het vat, dan kunnen er wat CO2 bubbels opduiken in het glas. Vaak doen wijnmakers dat opzettelijk om nieuwe wijn een bijzonder fris gevoel in de mond mee te geven.
SimonV
een jaar geleden
Alcohol in wijn wordt geproduceerd door het gistingproces. Gisting is een chemisch proces waarbij suikers worden omgezet in alcohol en koolstofdioxide. Gisting wordt uitgevoerd door gistcellen die suikers in de wijn omzetten in alcohol.
10 maanden geleden