Waardoor zijn sommige gedestilleerde sterke dranken bruin?

Gedestilleerde dranken als jenever, gin en wodka en tequila zijn altijd wit,
rum kan wit of bruin zijn; whisk(e)y, cognac, armagnac zijn bruin.
Het eerste destillaat moet toch wel wit zijn dus hoe komt de drank aan zijn kleur?

een jaar geleden
in: Dranken
2.2K

Antwoorden (1)

Whisky e.d. werden bewaard in houten vaten. Na verloop van tijd werden de dranen hierdoor bruinig.
Het hout bepaalt ook de smaak van de whisky. Tegenwoordig wordt whisky in rvs vaten gemaakt en wordenhoutsnippers voor de smaak toegevoegd.
Ik heb ooit een whisky workshop gedaan. Dan krijg je destillatie mee en houtsnippers. Dat moet 3 jaar (en 1 dag staan) en dam pas mag je het whisky noemen. Over de jaren heen zie je de drank donkerder worden.
een jaar geleden