Welke verhouding cacao en suiker kan ik aanhouden voor chocolademelk?

Het is een tijdje geleden dat ik zelf chocolademelk heb gemaakt. Thuis heb ik cacao van Droste en wat kristalsuiker liggen. Hoeveel melk, cacao en suiker moet ik bij elkaar mengen zonder dat het één klonterige boel wordt? De laatste keer kreeg ik namelijk allemaal dikke klonters op de bodem van het glas...

3 jaar geleden
in: Dranken
3.2K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
wat ik ook wel eens deed vroeger was een eetlepel cacao wat suiker en een pakje slagroom (voor de mixer) mengen en dan met de mixer tot slagroom kloppen. is ook best lekker
Amadea
3 jaar geleden
Dat ligt niet aan de hoeveelheid suiker, die je er trouwens naar smaak aan toevoegt. De truc is dat je het cacaopoeder eerst met een klein beetje koud vocht (water of melk) tot een egaal papje roert en dan pas de rest eraan toevoegt.
Inekez1
3 jaar geleden
Ik doe altijd eerst een beetje warme melk in de beker, dan de cacao erbij, roeren, rest van de melk erbij en nogmaals roeren. Ik gebruik geen suiker.
Als ik eerst de cacao in de beker doe en dan de melk erbij, heb ik ook vaak stukjes die aan de bodem blijven zitten en er alleen met heel veel roeren weer afkomen en oplossen. Door eerst een scheutje melk in de beker te doen en dan pas de cacao toe te voegen voorkom je dat. Maar doe je gelijk alle melk en dan pas de cacao, dan gaat de cacao drijven en krijg je klontjes bovenop. Dus eerst inderdaad een egaal papje, zoals Amadea het noemt, en dan de rest van de melk. Naar smaak kun je er suiker aan toevoegen zoveel je wil.

Antwoorden (1)

De verhouding is normaliter 1 theelepel cacaopoeder met 3 theelepels suiker (ikzelf doe altijd 2 theelepels cacaopoeder met 4 theelepels suiker).
Meng de suiker met de cacao in een beker. Voeg een klein scheutje melk (ikzelf gebruik koffiemelk) toe en roer goed door tot je een egaal donkerbruin papje hebt.
Giet een beker melk (ca. 200 milliliter) in een steelpannetje. Als de melk begint te bubbelen, giet je deze in de beker. Roer tot het mengsel opgelost is.

Wat je ook eens zou kunnen proberen: 50 gram pure chocolade gebruiken. Warm de melk op in een pannetje. Zodra de melk warm is voeg je de chocolade toe die je in stukjes hebt gebroken. Plus eventueel 1 schepje suiker.
SimonV