Hoelang blijft een geopende fles frisdrank goed?

Ik heb een maand geleden (precies 4 weken) een pak ice tea geopend maar niet alles opgedronken, nu zit er nog een kwart in. In eerste instatie wou ik het verder opdrinken, maar toen bedacht ik dat het al een maand in de ijskast staat en ik wil geen risico lopen. Zou het nog goed zijn? Er staat beperkt houdbaar, maar wat betekent dat precies? En wat zouden jullie doen? Is een maand te veel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
5.9K
amc
4 jaar geleden
Weggooien! Een maand geopend is erg lang en je zult ook zien dat hij vlokkig geworden is en niet meer lekker ruikt en smaakt.
Amadea
4 jaar geleden
De prik is eruit, dus het smaakt niet meer zoals het was. Maar ik denk dat het nog goed te drinken is. Je kunt het oppeppen door er bijvoorbeeld wat vers citroensap in te doen.

Antwoorden (2)

Een geopend pak ice tea is, mits in de koelkast bewaard, 3 tot 7 dagen houdbaar.
Met vier weken zit je ver boven deze termijn. Daarom zou ik het er niet meer op wagen. Het is jammer van de ice tea, maar ik zou het weggooien.
4 jaar geleden
De houdbaarheidsdatum op een pak zegt niet alles. De t.h.t. datum is wettelijk verplicht, maar geeft over het algemeen een ruime marge.
Laat ogen, neus en smaak een rol spelen. Als frisdrank bederft (en dat duurt best lang in de koelkast) is dat meestal door gist, schimmel of bacteriën. Heldere dranken kan je daarom het beste testen door het pak even te schudden en wat in een schoon glas te gieten. Is de vloeistof nog steeds helder, dan is er niets mee aan de hand. Meer troebele dranken bevatten vaste deeltjes die eventueel zouden kunnen schimmelen. Dat geeft duidelijke vlokken in je limonade. Even ruiken en beetje proeven vertelt je snel of het nog goed is of niet.