Zit er nu echt zoveel verschil tussen alle soorten bier?

Er bestaan wel 1000den verschillende soorten bier/pilsener op de wereld. Als we het nu hebben over het gewone standaard biertje (dus niet alle speciale bieren), zit daar dan echt zoveel verschil tussen al die merken of is het allemaal zo'n beetje hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.9K

Het beste antwoord

Ja, er zit verschil tussen de verschillende soorten pils.
Dan vooral qua smaak.
Bij sommigen is dit duidelijker dan bij anderen.
Ik begrijp het eerder genoemde bericht op fok! dan ook niet.
Het is een onzinnige uitspraak, dat het onmogelijk zou zijn om het verschil te proeven.
Als je niet in staat bent om het verschil te proeven tussen een Brandt biertje of een glas Amstel, dan zijn je smaakpapillen alles behalve functioneel.

Verder zijn er ook nog verschillende manieren om een pilsje te bereiden.
Sommige brouwers doen bijvoorbeeld vissenhuid en -staarten in de biertanks, die zouden het bier helderder maken...
Ook word er aan sommige pils varkensmaagsap toegevoegd, dit zou het beter laten schuimen.

Dus ik zou zeggen, verschil genoeg!

Toegevoegd na 52 minuten:
"Dan vooral qua smaak" moet zijn "Dat merk je vooral aan de smaak".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik dat laatste deel zo lees, heb ik gelijk geen trek meer.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg hè?!
Zelfs Duits bier is niet te vertrouwen, ondanks het reinheitsgebot mag er gewoon vis gebruikt worden tijdens het brouwen, zolang het er maar goed wordt uitgefilterd... Kijk hier eens voor een overzicht van 'eerlijk' bier:
http://www.animalfrontline.nl/vega/dranken.php
Er staat dat er geen vis wordt gebruikt in Duits bier, maar zoals ik al zei komt dat wél voor. Hier nog een forum vol mensen die ijverig uitzoeken welke bieren vrij zijn van deze "spookingrediënten" (ze worden niet vermeld op de ingrediëntenlijst):
http://www.vegetarisme.be/phpBB2/viewtopic.php?p=87033&sid=8c42c3ea0b7bbb763f653119405f6ea4
Let op dat er in de antwoorden van de fabrikanten meestal word gesproken over de ingrediënten van het bier en niet de middelen die gebruikt worden tijdens het brouwproces...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oud bruin smaakt toch anders als een wit biertje of een rosé bier.... +1 voor je reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om pils, "gewoon bier", dus niet om dubbels, tripels, kriek, kanon, rosébier, honingbier, witbier.... etc.
Bedankt voor je plus.

Andere antwoorden (3)

heel erg veel verschil zit er niet in nee, vaak proef je de bitterheid van het bier wel, das het enige verschil.

qua %alcohol en gisten komt het op hetzelfde neer bij de 'gewone biertjes'.

hier nog een leuke discussie voor je:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Sterker nog: je kan zeggen dat de overgang van pils naar speciaal bier helemaal niet zo scherp is. Er is een continue reeks van smaken di zo ver uiteen liggen als absoluut bittere guinnes naar mierzoete fruitbieren met Pilsen er tussenin.

ik heb wel eens een discussie gehad thuis, dat ik geen bavaria maar Heineken wou. Als 'grap' hebben mijn ouders toen het etiket van een heinekenflesje op een bavaria geplakt, en me dat voorgezet. Ze vertrokken een beetje toen ik zei: Getver, dit flesje is niet goed meer. Ze dachten serieus dat er geen verrschil zou zijn te proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom je niet veel verschil proeft, is dat commerciële bierbrouwers een pils op de markt brengen met een hele toegankelijke smaak. Een smaak die de meeste wel lusten, een smaak die bijna niemand tegen de borst stoot, ...

Hierdoor zijn pilsen veel zoeter en lijken ze veel meer op mekaar dan de allereerste pilsen vele jaren geleden.

Sommige meer authentieke pilsen gebruiken meer hop wat het bier bitterder maakt. Veel speciaalbierliefhebbers houden van de uitgesproken hopsmaak en drinken dan ook liever de minder zoete pilsen.