Calvados is in principe een digestief, dus na de maaltijd. Maar je mag het natuurlijk ook voor de maaltijd drinken, als je dat lekker vindt.
bamibal
6 jaar geleden
In Normandië, de streek waar de drank van origine vandaan komt, wordt het glaasje tijdens een feestelijke maaltijd in één teug leeggedronken om de spijsvertering te stimuleren.

Een jonge calvados kan je zowel als aperitief als digestief drinken, maar het fruitige boeket dat een jonge Calvados heeft, maakt hem ook geschikt om tijdens de maaltijd te drinken. Een oude Calvados kan je vergelijken met Cognac, hoewel hij wat straffer/droger van smaak is, maar je kunt hem net zo drinken... op een rustig moment bij de open haard als genotsmoment maar ook als dessert of bij een geurige kop koffie.

Calvados kan echter ook gebruikt worden in de keuken tijdens de bereiding. Vaak wordt het aan sauzen of stoofschotels toegevoegd of in een nagerecht gebruikt, vaak wordt er ook mee geflambeerd.

Vaak wordt er ook een andere drank van gemaakt zoals de bekende "pommeau". Hij heeft dan de helft minder aan alcoholpercentage en dit wordt dan voornamelijk als aperitief gedronken. Pommeau ontstaat door appelsap toe te voegen aan calvados en dan minimaal 14 maanden te laten rijpen.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel veel dank voor dit uitgebreide antwoord. Vanaf nu zal Calvados nog lekkerder smaken en nog meer tot zijn recht komen.