Is een caffeine verslaving iets om je zorgen over te maken?

Ik heb laatst een dag zonder koffie gezeten, en pas toen kreeg ik door hoe afhankelijk ik eigenlijk ben van dat zwarte goedje. Geen puf, een rare soort hoofdpijn en alles lijkt verkeerd te gaan.. Meestal drink ik op een dag 4 a 5 bakken koffie, alhoewel ik moet bekennen dat tijdens stressvolle periodes dit behoorlijk op kan lopen.

Hoe schadelijk is dit voor mijn gezondheid en is het vestandig om af te gaan bouwen? Ik hoor regelmatig dat koffie best gezond kan zijn vanwege de anti-oxidanten, maar dit kan ook optimistisch denken zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee , een paar koffie per dag is niet erg, maar niet veel meer hoor. Geldt trouwens ook voor thee. Gewoon wat minder en kijk ook uit met fris en sap > allemaal suiker. Water tussendoor is een goeie oplossing.
Ritsuka
7 jaar geleden
Probeer gewoon langzaam wat te minderen. Sommige mensen maskeren een slaapgebrek met veel koffie.
Amadea
7 jaar geleden
Puur sap bevat geen toegevoegde suiker, jodokus. Alleen als er limonade of fruitdrank staat zit er veel suiker in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Wie heeft het over toegevoegde suikers? Sap bevat van nature veel suiker(fructose), net zoveel als in frisdrank zit soms.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de negatieve effecten wegen niet op tegen de positieve effecten, zeker als je nagaat dat veel van de positieve effecten van koffie ook te behalen zijn met een gezondere levenstijl. Cafeïne is zo geaccepteerd dat veel berichten erover bevooroordeeld zijn. Ik ken maar weinig schrijvers die geen koffie gebruiken.

Het beste antwoord

Het is geen verslaving om je meteen ernstige zorgen over te maken. Vooral omdat koffiegebruik (of deprivatie) je het niet onmogelijk maakt een normaal leven te leiden- en misschien ook wel een beetje omdat het en drug is die altijd voorradig en voor handen en betaalbaar is, waardoor je ook daardoor niet in de problemen zult komen.

Maar het is wel degelijk een lichamelijke afhankelijkheidaan caffeine, die natuurlijk niet gezond kan zijn. 4 a 5 bakken koffie is inderdaad redelijk normaal, maar een veelvoud daarvan niet (en het hangt er ook een beetje vanaf of dat daadwerkelijk 4 a 5 kopjes van 150 cc zijn of van 300 ;-)

Een beetje koffie hoeft inderdaad zeker niet ongezond te zijn, mede vanwege de al genoemde anti-oxidanten, maar ook een klein beetje cafeïne kan prettig stimulerend zijn. Maar de "weekend-ontwenning" kan ook een beetje 'tussen de oortjes" zitten hoor ; ik word ook bloedlink als ik er bijvoorbeeld in het weekend ineens achter kom dat MIJN kaas op is, en ik iets anders moet bedenken voor mijn ontbijt . Terwijl daar bij mijn weten geen echt verslavende stoffen in zitten (die ik niet uit ander broodbeleg of zelfs andere káás kan halen). En koffie drinken is ook een soort ritueel, dat mensen niet graag doorbroken zien. Maar wanneer daar hoofdpijn bij komt, is dat toch een beetje ander verhaal.

Het beste kun je even kijken waar je "max" ligt, door alles boven de pakweg 4 bakken per dag te vervangen door cafeïnevrije koffie (en later wellicht nog een bak). Ik doe dat zelf al een tijdje, en het werkt prima. Voor 's avonds drink ik eigenlijk alleen nog maar decaf, wat de nachtrust ook ten goede komt, en je went snel aan de andere smaak. Maar nogmaals, een echt zorgelijke verslaving is het niet. Wel goed om je er van bewust te zijn. Het zou een ander verhaal zijn als je 20-25 kopjes per dag dronk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://hulpgids.nl/informatie/ziektebeelden/verslaving/verslaving-dsm-criteria.html Omdat iets door veel mensen wordt gedaan betekend het niet dat het niet onder verslaving valt. Vraag een koffiedrinker wat deze ervaart als ze geen koffie binnen krijgen. Je zal een hoop punten tegenkomen die hier ook in de hulpgids voor de zorg terug zijn te vinden gebaseerd op het psychiatrische handboek de dsm5.

Andere antwoorden (2)

Er zijn studies die uitwijzen dat men verslaafd kan raken aan cafeïne en dat er afkickverschijnselen als geïrriteerdheid, traagheid, hoofdpijn, depressies en/of nervositeit kunnen optreden. Ook zijn er tests gedaan met niet koffie- of theedrinkers die gevraagd werden normale hoeveelheden koffie of thee te drinken en die blijk gaven van nervositeit en maagproblemen na het drinken ervan. Cafeïne kan wel degelijk misbruikt worden als men in één keer zeven tot vijftien koppen koffie (of equivalenten) drinkt. In zulke extreme situaties kunnen deliriums, tachycardia (versnelde hartwerking), rillingen en cafeïnepsychose optreden, naast ernstige maagproblemen. Uit deze bevindingen blijkt dat cafeïne een drug is, die een verslavende en hersenaantastende werking heeft en tot misbruik kan leiden.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, ook een top antwoord!
Aan caffeïne kun je niet verslaafd raken. Uit hersen-activiteits metingen is gebleken dat caffeïne wel hetzelfde deel van de hersenen betreft als verslavende middelen (alcohol, roken, heroine etc.), maar de stimulering houdt op als je ophoudt met caffeïne drinken. Je kunt dus zomaar stoppen en dan werkt het niet verslavend.
Er zit overigens ook best veel caffeïne in thee en in sommige pijnstillers (APC, Saridon etc.)
Koffie drinken (en thee drinken) is veel gezonder dan sapjes drinken. Caffeïne is op zich goed voor je.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter aanvulling: sommige mensen krijgen last van hun maag. Dat komt door het zuur dat ontstaat bij het branden van de koffiebonen.