Is er een middel wat de zin in alcohol vermindert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
11.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Vaak is het een gewoonte, je koppelt het aan gezelligheid/ontspanning (lekker op de bank met een biertje). Deze koppeling moet je veranderen (een kopje koffie is ook gezellig) Als je echt verslaafd bent, raad ik je aan via je arts een doorverwijzing te vragen.

Het beste antwoord

Nalmefeen dankt zijn originaliteit aan het feit dat het aan alcoholisten geen totale desintoxicatie oplegt, maar in de hersenen het mechanisme reduceert van het fijne gevoel van het drinken en zo de "lokroep" om alcohol te gebruiken vermindert.

Nalmefeen is enkel op voorschrift verkrijgbaar onder de naam Selincro. Volgens Le Soir verhinderen de actieve stoffen de dronkenschap niet, maar verminderen ze de zin om te drinken. Er wordt vooral gemikt op thuisdrinkers, die gewend zijn aan het gebruiken van grote hoeveelheden alcohol.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is er. Er is onder andere Naltrexon, Baclofen, Nalmefeen en Acamprosaat.
Wat voor jouw geschikt is, kan je het best met een (huis)arts bespreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, die zijn er zeker. Ook zijn er middelen tegen onthoudingsverschijnselen en aversie middelen.

Om eerst je vraag te beantwoorden over een middel om de zin naar alcohol te verminderen:

Er zijn 2 middelen:
- Acamprosaat
Acamprosaat vermindert het verlangen naar alcohol, motivatie is wel heel erg belangrijk bij het gebruiken van dit middel en is vooral werkzaam met begeleiding.
- Naltrexon
Naltrexon vermindert het verlangen, het is vooral voor mensen die vaak al vanaf jonge leeftijd fors drinken en familiair belast zijn.

Stoppen met drinken, mocht het hier echt gaan om een alcoholverslaving is heel moeilijk en je kunt alle hulp gebruiken die er is, vandaar dat ik ook even de rest van informatie die ik kon vinden wil delen.

Er is ook medicatie tegen onthoudingsverschijnselen namelijk chloordiazepoxide. De lichte onthoudingsverschijnselen zoals prikkelbaarheid gaan vanzelf met een aantal dagen over en worden hier dus ook niet mee behandeld, dit is echt voor de heftigere onthoudingsverschijnselen.

Dan zijn er nog aversie middelen, die zorgen ervoor dat je niet kunt drinken. Doe je dit dan toch dan zijn er nare gevolgen zoals misselijkheid, hoofdpijn en braken. Het gaat hier om disulfiram. Het blokkeert de afbraak van alcohol, hierdoor hoopt de giftige stof aceetaldehyde zich in het lichaam op met als gevolg dat je ziek wordt. Het wordt voorgeschreven aan goed gemotiveerde patiënten die een sterk verlangen hebben naar alcohol.

De bron die ik heb gebruikt voor deze informatie staat in de bronvermelding en het is de moeite waard om die site eens verder door te lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat minder complex te denken probeer eens 2 x per dag fruit te eten wie weet krijg je dan al minder trek in! zonder chemicaliën in je lijf te moeten stoppen wie weet naar toko straatje gaan in grote stad heb je chineesjes doen acepektuur hun kunnen je op een natuurlijke manier helpen met kruiden en naaldtjes techniek