Wie is er verantwoordelijk voor 16-jarigen die alcohol drinken?

Als ik een feestje geef voor allemaal 16-jarigen met alcohol en sommigen drinken te veel en vernielen dingen of vallen van hun fiets, wie is er dan verantwoordelijk? Ik, mijn ouders, de 16-jarigen of hun ouders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.8K

Het beste antwoord

Kinderen van 16 en 17 jaar zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden, en dus voor de financiële gevolgen ervan. Ook boetes e.d. die voortvloeien uit o.a. baldadig gedrag komen voor rekening van de 16-jarige.

Echter gezien de veiligheid van je spullen, het drinkende kind en jezelf adviseer ik ten strengste om in te grijpen als ze überhaupt (te) veel drinken. Een gezellige avond is maar even, maar schaamte om gedrag achteraf, littekens en ruzie kan langer duren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"adviseer ik ten strengste om in te grijpen als ze überhaupt (te) veel drinken" Bent U er wel van bewust dat bij lichamelijk letsel b.v. alcoholvergiftiging U een heel dure en vervelende schadeclaim staat te wachten wegens nalatigheid of zelfs opzet (u bent blijven schenken terwijl er sprake was van een gevaarstelling)
Castle
10 jaar geleden
Wat klopt er dan niet? Zou je niet hetzelfde adviseren?

Andere antwoorden (2)

de zestien jarige is dan de verantwoordelijke maar als er bijvoorbeeld bij jullie thuis wat gebeurd zijn je ouders verantwoordelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de voorwaarden van je inboedelverzekering maar. Als je iemand uitnodigd bij je thuis aanvaard je het risico dat er iets kapot kan gaan en kun je geen aanspraak doen op je inboedelverzekering.
Vernieling door kinderen van anderen zouden onder de aansprakelijkheidsdekking van de betreffende ouders vallen als het kind jonger is dan 14 jaar.
Van 14 - 16 jaar wordt idd geacht dat het kind bewust is van zijn daden en de gevolgen daarvan, maar vallen niet (meer) onder de aansprakelijkheidsdekking van de ouders en kunnen zelf (nog) geen WA verzekering afsluiten.
Pech dus voor degene die schade ondervindt van een dronken puber want die kan zelf opdraaien voor de kosten, mits de veroorzaker, danwel zijn/haar ouder zo coulant zijn om de schadepost te betalen.

Toegevoegd na 58 seconden:
moet 14-18 jaar zijn