Waarom spoot al mijn mousserende wijn uit de fles?

Ik heb vaker wijn gemaakt, maar dit was mijn eerste poging om een mousserende wijn ervan te maken. Toen ik de fles opende spoot 3/4 van de mousserende wijn de lucht in. Ik deed de tweede gisting op de fles (witte wijn met opnieuw wat suiker en gist erbij) Wat is er misgegaan? Zat er nog teveel restsuiker in de wijn toen ik de tweede gisting startte? Heb ik te lang/te kort gewacht om de fles te openen (5 maanden)? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lijkt er inderdaad op dat de wijn nog teveel is gaan gisten nadat je het gebotteld had, en er met de toegevoegde suiker teveel koolzuur is gevormd.
Heb dit zelf ook gehad met het maken van vlierbessenwijn.. De hele keuken zat onder ;)
Vaak wordt er een giststop toegevoegd om juist dit te voorkomen (maar heb je dus wel meer dode gist in de fles)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig ben ik niet de enige die het gebeurd is. Ben ik toch iets te onwetend begonnen met dit experiment ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is elke brouwer ongetwijfeld een keer gebeurd haha

Het beste antwoord

Dat deze wijn bruist is natuurlijk je bedoeling geweest. Ik heb geen informatie over de hoeveelheid suiker die je hebt toegevoegd. Maar ik ga ervan uit dat er geen suiker meer in zit na de eerste gisting. De extra suiker bepaalt hoeveel CO2 extra wordt gevormd. Dat de wijn zo sterk bruist en dus overschuimt kan komen door stoffen die in de wijn zitten en er eigenlijk uit gehaald moeten zijn via bezinking. Ik hoop overigens dat je de flessen wel aanpast aan je experiment; dus dat ze stevig genoeg zijn om een explosie te voorkomen.