Hoe schadelijk is alcohol gemiddeld voor jongeren?

Voor de 16 is drinken een no go, dat begrijp ik. Op het moment ben ik 17 jaar en opzoek gegaan naar schadelijkheid van alcohol. Ik vraag me af hoeveel schade ik oploop door het drinken tussen mijn 16e en 18e. Ik drink niet weinig maar ook niet overmatig vergeleken de rest van de Nederlandse jeugd. Ik ga er vanuit een aantal keer (zo'n 3) keer dronken geweest te zijn tussen mijn 16e en 18e. Op vrijdagen en zaterdagen drink ik, verder niet. Gemiddeld drink ik zo'n 5 a 6 biertjes per avond, dit kan naar beneden en naar boven afwijken.

Ik begrijp dat er geen concreet antwoord te geven valt, maar nergens op het internet vind ik harde getallen.

Ook vraag ik me af, word ik echt zo benadeeld door het drinken aangezien 90% van de Nederlandse jeugd het doet.

Alvast bedankt!

(p.s. gelieve deze vraag niet te verwijderen moderatieteam, ik weet dat er geen concreet antwoord op te geven valt maar het is erg belangrijk voor me hier een inschatting van te hebben)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
Ivana
10 jaar geleden
Caat, ik sta volkomen achter jouw reactie. Een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Caat,
Ondanks dat ik het helemaal met je eens ben, en je helaas geen plusje kan geven ( ben nog 'slechts' een niveautje één), heb ik toch een aanvulling.
Want onze hersenen zijn inderdaad pas op onze 23e fysiek uitgegroeid, en tot die leeftijd heel kwetsbaar voor alcohol en andere stimuli. Maar waar vaak aan voorbij wordt gegaan is dat de rest van ons lichaam (skelet, spiermassa en organen) pas rond het vijfendertigste jaar volgroeid, en dus kwetsbaar voor alcohol zijn. Bron: http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=195
Is alcohol gezond?
Matig gebruik (maximaal 1 tot 2 glazen per dag) heeft een beschermend effect op hart- en bloedvaten. Het kan het dichtslibben van de bloedvaten door cholesterol een beetje tegengaan. Of je wijn drinkt of een andere alcoholische drank, maakt daarbij niet uit. Dat gunstige effect geldt echter alleen voor gezonde mannen boven de 40 en gezonde vrouwen na de overgang

Antwoorden (1)

Daar is bijna geen antwoord op te geven omdat er geen onderzoek naar te doen is. Immers je kan als onderzoeker niet jongeren zich flink laten vollopen om vervolgens allemaal testjes te gaan doen. Wel weten we van dieronderzoek dat het simpelweg slecht is voor je hersenen om alcohol te drinken. Je bent ook op een leeftijd waarop je hersenen zich ontzettend snel aan het ontwikkelen zijn, zeker tot je 21e gebeurt er vreselijk veel in je hoofd en het zou zo zonde zijn als je dat door alcohol voor een deel zou verpesten.

Je hebt trouwens gelijk dat veel jongeren drinken en zich meestal prima redden. Maar misschien dat zij zonder alcohol zich nog wel veel beter hadden ontwikkeld, en ipv een vmbo wel een havo diploma hadden kunnen halen (ik noem maar een voorbeeld).