Hoe komt het dat we in nederland meestal koffie drinken en zelden thee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten wordt er in Nederland nog heel veel thee gedronken.

Het beste antwoord

Ik kan niet voor anderen spreken, maar in mijn geval is het een kwestie van smaak.
Ik vind koffie gewoon lekkerder. Een goed, vol bakje donkerzwarte drap. Liever dat dan dat hete water met een smaakje.
Daarnaast vind ik het zetten van koffie ook een gezelliger ritueel dan het zetten van thee. Dat gezellige gepruttel van het koffieapparaat (ja, want de Senseo komt bij ons het huis niet in), de geur van vers gezette koffie....

Ik ga even een bakkie halen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik dank dat dat tegenwoordig niet meer opgaat hoor!
Bij mij op het werk is het alleen in de ochtend koffie en s'middags thee.

Hier bij mij in de straat zijn ook inmiddels 2 theewinkels gekomen waar je heerlijke theesoorten kunt kopen.
Dus zover ik het kan zien, bij mij op het werk en in mijn familie en vriendenkring....... wordt er steeds meer thee gedronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt doordat we een stel opgefokte Hollanders zijn. We hebben veel energie nodig om dat vol te houden.
Een manier om die te verkrijgen is door veel koffie te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb juist veel meer het idee dat mensen steeds meer thee drinken! Je kunt tegenwoordig overal lekkere thee soorten kopen, ik drink nog maar 1 kopje koffie per dag en de rest thee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik drink veel koffie maar ben juist de laatse jaren ook thee gaan drinken, meestal 's avonds, thee ipv koffie.
Heb ook het idee dat er steeds meer thee gedronken wordt.
Het is een gewoonte, even bijkomen met een bakkie koffie en onderschat de verslaving aan caffeïne niet, ik ben werkelijk geen mens als ik 's morgens geen koffie heb gehad :) Ben wel eens overgestapt naar caffeïne vrij koffie maar toen had ik de hele dag hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat?
In mijn kring wordt er meer thee gedronken. Het hangt er dus vanaf waar je naar kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een soort ritueel, koffie eventueel met een koekje. 'Nederlandse' koffie is best slap gezet dus kan je er meerdere koppen van drinken, vaak ook nog eens met melk en zelfs suiker.
Thee wordt ook best veel gedronken in Nederland!
(Hmmm..thee met een chocolaatje!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij ons (in Belgie) net zo.Ik denk dat het komt omdat koffie gewoonweg lekkerder is en meer verslavend is dan thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken zelf ook heel veel mensen die juist thee drinken en geen koffie.
Maar ik denk wel dat er gemiddeld een stuk meer koffie wordt gedronken dan thee. Mijn verklaring: de huidige manier waarop we leven. Weinig tijd om 's ochtends goed wakker te worden, weinig tijd om te ontbijten, in onze cultuur zijn we niet echt gewend om lekker even te bewegen om wakker te worden. En ook 's middags hetzelfde: we hebben geen tijd om te eten tussendoor, of om energie op te doen door een stukje te gaan rennen, dus grijpen we naar middelen die ons toch die energie kunnen geven.
Koffie levert een gigantische berg energie in zeer korte tijd, waardoor je makkelijker dat bewegen en eten kan overslaan.

Daarnaast past het wel bij onze tijdsgeest, alles moet sneller, heftiger etc, en van alle voedingsmiddelen past koffie het best bij die eigenschappen denk ik.
Daarnaast zijn wij in onze cultuur ook niet echt gewend om veel aandacht te hebben voor ons lichaam, de signalen te herkennen, we werken te lang door, waardoor je sneller een energietekort hebt, en een energiebooster als koffie (maar ook bijvoorbeeld suiker) lost dat snel op, waardoor we nog meer gewend raken aan snelle instant-energie, waardoor je het steeds vaker nodig hebt.

Maar ik ben zelf geen koffiedrinker, dus ik kan alleen maar mijn gedachten vanaf de zijlijn beschrijven, hoe het voelt om dagelijks koffie te drinken weet ik niet, misschien hebben koffiedrinkers wel andere verklaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het koffieverbruik in Nederland is sinds 1996 met ongeveer 13 procent gedaald naar gemiddeld 3,2 kopjes per persoon per dag in 2006. Op dit moment drinken we zo,n 3 kopjes koffie per dag. Toch drinken Nederlanders nog altijd meer koffie dan veel andere volken. Wereldwijd zijn Scandinaviërs de grootste koffiedrinkers.

90% van alle Nederlanders drinkt thee, slechts 10% zegt nooit thee te drinken. In 2003 werd per hoofd van de bevolking 811 gram thee gebruikt, wat overeenkomt met ongeveer 101 liter (2 kopjes per dag). Op dit moment drinken we 2,5 kopje thee per dag, dus haast net zoveel als koffie.

Koffie heeft een iets groter stimulerend effect (wakker blijven) dan thee en heeft ook meer body dan thee. Dat zal de reden zijn dat in het verleden meer koffie dan thee werd genuttigd.
Door de zeer intensieve campagnes die ons willen leren dat thee een gunstige invloed zou hebben op onze gezondheid, zie je de theeconsumptie stijgen t.o.v. de koffie consumptie, en over een paar jaar zal er dus geen verschil meer bestaan.