Er zit een vreemde smaak aan de kleine pakjes Wicky (blauw). Na research las ik dat de roze pakjes werden teruggeroepen. Is dat bij deze ook?

Ik neem dagelijks pakjes Wicky mee naar mijn werk, nu nam ik vanmorgen een slokje uit mijn pakje en er zat een hele vieze smaak aan die lang blijft hangen.. Toen ik ging zoeken op internet las ik dat de roze pakjes Wicky terug werden geroepen ivm een bacterie, kan die bacterie ook de oorzaak zijn bij de blauwe pakjes? De pakjes zijn houdbaar tot 28-09-2014. Met mijn eigen smaak is niks mis, de rest wat ik drink smaakt gewoon als anders..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
2K

Antwoorden (1)

De oorzaak van de terugroepactie bij de roze pakjes is een besmetting van de grondstof fruit met een bacterie (Alicyclobacillus), die in lage aantallen al een smaakafwijking geeft. De bacterie - die van nature voorkomt op fruit - is niet schadelijk voor de volksgezondheid, maar vormt in de limonade een afbraakproduct dat een vieze smaak geeft (chemische smaak die lijkt op reinigingsmiddel).
Het fruit in de roze pakjes is framboos.

In de blauwe pakjes zit: water, 10% vruchtensap uit geconcentreerd sap (appel, sinaasappel, citroen, passievrucht, mandarijn, abrikoos, 0,1% ananas, 0,03% banaan, mango, guave, limoen), suiker, fructosesiroop, voedingszuur (citroenzuur), aroma, vitamine C, kleurstof.
Geen framboos, dus alleen als er kruisbesmetting heeft plaatsgevonden zouden de blauwe pakjes een smaakafwijking kunnen geven. Qua houdbaarheidsdatum zou dit inderdaad gebeurd kunnen zijn. Want de teruggeroepen zending betreft de THT-data 28-06-'14, 28-07-'14, 28-08-'14, en 28-09-'14.

Je zult er niet ziek van worden, dat is een geruststelling. Maar jammer dat het niet smaakt...

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar er is (nog) geen bericht over te vinden dat ook de blauwe pakjes teruggeroepen worden. Misschien als je klaagt bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en meer mensen dat doen dat het toch gebeurt.
https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/Warenklachten_vragen_formulier_v8
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben ook vieze smaak geproefd bij de blauwe pakjes. Dit gemeld bij het volgende nr. 08000229999. Daar waren nog geen verdere meldingen binnen. Bellen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gebeld, bedankt! Ze zouden het gaan onderzoeken, zover de medewerker wist waren er ook nog geen klachten verder... Ze gingen mij op de hoogte houden. Gek, ik heb hier andere pakjes met de houdbaarheidsdatum 28-09-2014, maar die zijn wel goed. Het enige wat anders is is dat bij de foute pakjes de letters en cijfers van houdbaarheidsdatum (en die lange code) veel kleiner en rechter gedrukt zijn. Heb er een foto van gemaakt voor alle zekerheid ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het smaakt ook inderdaad alsof ik een slok afwaswater nam, ik weet niet hoe Dreft smaakt maar ik zou de smaak zo wel willen omschrijven!