Waarom wordt in extreem warme gebieden, zoals woestijnen, vaak meer thee gedronken dan koud water?

Inheemse inwoners van bijvoorbeeld de Sahara of Afghanistan drinken vooral thee en geen (koud) water. Je zou denken dat je in warme omstandigheden liever iets verkoelends drinkt dan iets wat heet is. Of heeft dit te maken met het feit dat als je water kookt, je de meeste, zo niet alle, bacterien doodt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
5.4K

Het beste antwoord

Om meerdere redenen:
- Als je een koude drank inneemt, dan voelt dat aanvankelijk lekker koud, maar de temperatuursensoren in je ingewanden registreren dat de omgeving koud is, en dus bereidt je lichaam zich op een koude omgeving voor, met als belangrijkste gevolg dat je stopt met zweten, en dat moet je niet willen, want dan krijgt je het juist warmer en je loopt zelfs het risico om in shock te geraken in extreme situaties. Door het drinken van iets wat warm is, reageert je lichaam juist andersom: je gaat nog meer zweten, en dus warmte verliezen. Een bekend voorbeeld van iemand die dat doet zijn de professionele wielrenners: in het midden van een loodzware bergetappe drinken ze nooit koude dranken, maar juist lauwwarm. De bedoeïenen in de Sahara weten niets over fysiologie, maar wel wat het effect van koud en warme dranken op je lichaam is. Dit los van het feit of koude dranken überhaupt beschikbaar zijn...
- Door het koken van water dood je alle bacteriën en parasieten in het water. Dat geef je ook zelf aan, en dat is een zeer belangrijke reden om thee te drinken in plaats van alleen water. Dat geldt overigens ook voor moderne toeristen...
- De smaak van het water in bepaalde gebieden is niet altijd even goed, en door een infusie ermee te maken maskeer je deze vieze smaken. Vandaar ook dat ze de voorkeur geven aan sterke smaken (munt, kardemom...), binnen de beschikbare planten waarmee je thee kan zetten.
- Door thee te drinken in plaats van plat water herstel je ook enigszins de elektrolyten (lees: zouten) die je door het zweten verliest. Niet veel, maar alle beetjes tellen, zeker in zo'n extreme omgeving.
- Thee wordt ook gebruikt als een bron van makkelijk verteerbare energie. Als je het zo heet hebt, dan wil je niet elke keer zwaar verteerbare maaltijden nuttigen. Traditioneel hadden de volkeren uit de woestijn geen suiker, maar wel honing of zoete sappen uit planten, die aan de thee toegevoegd werden. Dat is een bron van suikers en energie, en in het geval van de sappen ook vitamines, mineralen en elektrolyten.
- In deze landen, doorgaans zeer arme gebieden, is gastvrijheid niet een keuze, maar uit noodzaak geboren: elkaar helpen is vanzelfsprekend, en iets lekker maken voor je medemens (b.v. een kopje thee i.p.v. plat water) is een uiting van een manier van leven. Vandaar ook dat thee ook een belangrijke sociale rol heeft.
- En last but not least: het is erg lekker!!!

Goeie vraag!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien klinkt het vreemd dat je van warme dranken afkoelt, maar je kan dat zelfs berekenen: - Van een kopje 200 ml warme thee op 80°C krijg je 8600 calorieën binnen (oftewel 8,6 Kcal, zoals in de voeding geteld wordt) Per gram water en per °C boven je lichaamstemperatuur is dat 1 calorie.
Als je hierdoor gaat zweten, dan hoef je alleen 16 gram zweet uit te scheiden, en de verdamping ervan compenseert die toegevoegde warmte (1 gram water dat verdamp neemt 540 calorieën met zich mee) Als je de rest van de thee uitzweet, dan ben je bijna 100.000 extra calorieën (of 100 Kcal) kwijt.
- Als je koud drinkt, dat stop je met zweten, en je lichaam produceert juist meer warmte uit de reserves, terwijl de afkoeling van zo'n koude drank zeer bescheiden is: van 200 ml drank op 7°C koel je slechts 6000 calorieën af (6 Kcal) Ter vergelijking: één suikerklontje levert 20.000 calorieën op (of 20 Kcal, als je dat liever hebt) Mijn berekening is natuurkundig gezien, correct, maar het blijft theoretisch. In de werkelijkheid zou anders uitvallen omdat je kleding een deel van de zweet absorbeert, je stopt nooit helemaal met zweten, enz, maar om richting te geven blijft het een valide voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg goed, duidelijk en vooral uitgebreid antwoord.

Andere antwoorden (2)

Van warme thee koel je af, dat komt omdat je lichaam een signaaltje krijgt, dat het te warm is en daardoor af gaat koelen, het tegenovergestelde effect bereik je met een koud drankje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frimu2
11 jaar geleden
Wel bijzonder dat wij juist in de winter aan de warme chocomel, gluhwijn, en Jagerthee zitten ....ipv een glas ijskoud water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je me kunnen vertellen hoe dit effect heet en/of me doorverwijzen naar een bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De link doet niet wat ik wil, ik heb op google getypt, waarom koud drinken op warme dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit staat er in de link:
Koeltip 1: Drink geen ijskoud water, kruidenthee is beter
Bij extreme hitte ben je al snel geneigd water met ijsklontjes drinken. Hoe kouder hoe beter, denk je. Maar dit heeft alleen maar een avérechts effect. Het ijskoude water laat je lichaamstemperatuur tijdelijk dalen. Dit wordt waargenomen door de thermosstaat in je hersenstam. De thermostaat zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur weer gaat stijgen, met als gevolg dat je het extra warm krijgt. Door lauwwarme (kruiden)thee te drinken gebeurt het tegenovergestelde. De hitte van de thee zorgt voor een tijdelijke verhoging van je lichaamstemperatuur. Daar reageert je lichaam op door snel je thermostaat lager te zetten.
Je geeft het voor een deel zelf al aan in de laatste zin: in koud water zitten in warme landen teveel bacteriën. Daarom is het beter het water te koken voordat je dit als drinkwater gebruikt.
En ook is het zo dat het bij hitte veel beter is om lauwwarm vocht tot je te nemen. IJskoud water drinken doet de lichaamstemperatuur alleen maar stijgen.

Toegevoegd na 20 minuten:
In je hersenstam bevindt zich een soort thermostaat, de hypothalamus. Zodra ons lichaam te veel gaat opwarmen stuurt deze zijn instructies naar de bloedvaten om de doorstroming van de huid te verbeteren en meer warmte naar de huid te voeren. Bovendien krijgen de zweetklieren het bevel onze huid vochtig te maken. Als je je lichaam kunstmatig afkoelt, moet het extra veel energie aanspreken om op de juiste temperatuur te kunnen blijven.
Amadea