Hoeveel liter whiskey moet een whiskey producent op voorraad houden?

Malt whiskeys zijn vaak 12 tot 18 jaar oud. De omlooptijd van het product is dus op zijn minst 12 jaar.

Ik stel mij voor dat er in de opslag van het whiskeyhuis een jaarproductie aan whiskey ligt van 1 jaar oud.
En een heel jaar aan geproduceerde whiskey van 2 jaar oud.
En een heel jaar aan geproduceerde whiskey van 3 jaar oud.
Enzovoort tot op zijn minst 12 jaar.

Er liggen dus op zijn minst 12 jaren aan geproduceerde whiskey te wachten op de verkoop.

Hoeveel liter whiskey zal een gemiddelde producent van 12 tot 18 jaar oude whiskey dan in de loods moeten hebben liggen? Ik kan me er zelf geen voorstelling van maken. Maar het moet erg veel zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat hier hetzelfde opgaat als voor (bijvoorbeeld) Rioja wijnen. De hoogste categorie is de Gran Reserva en die mag pas ná 5 jaar fust- en flesrijping de bodega (het wijnhuis) verlaten. Ik ben wel in bodegas geweest waar meer dan een miljoen flessen lagen te wachten om de markt op te kunnen. De kleinere producenten hebben tienduizenden flessen liggen. Voor de whiskey producenten zal hetzelfde opgaan. Gewoon het jaargemiddelde maal 12 of 18.
Is inderdaad veel.
Het aantal ligt dus geheel aan de verkoopcijfers van de producent.
Ik weet trouwens niet of die whiskey op fles of op vat moet liggen. Op vat is eenvoudiger dan op fles, want dat neemt veel meer ruimte in.
In de wijnkelders van Rioja vind je hele ruimtes met muren van flessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord. +1
rose
14 jaar geleden
Whiskey ligt op het vat. Soms wel 40 jaar of meer...

Andere antwoorden (2)

De voorraad is een variabele, maar vergis je niet ook de prijs is een variabele... Dus door de prijs omhoog te schroeven zal het product langzamer uit de voorraad komen en door de prijs te laten zakken en voordeeltjes aan te bieden kunnen ze de voorraad weer doen laten slinken... Ja de voorraden zijn enorm... Er wordt veel Whiskey gedronken in de wereld... Heel veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg veel lijkt mij een nauwkeurige schatting.

Als whiskyliefhebber hoop ik het in ieder geval wel.

Maar goed, antwoord: heel veel liters.