Droogijs is bevroren kooldioxide gas. Je neemt gas wat rijk is in koolstofdioxide (bijvoorbeeld uit een gistingsproces). Daarna zet je het gas onder druk en doe het het ondertussen koelen. De druk van dit vloeistof wordt dan omlaag gebracht waardoor wat van het vloeibare kooldioxide verdampt. Dit verdampen veroorzaakt een verdere daling van de temperatuur. Wat overblijft zijn vlokken bevroren kooldioxide. Dit kan je dan persen in blokken o.i.d.

Dit gebeurt allemaal bij temperaturen onder de -75 graden C. In je eigen huis red je dat niet met gewone apparatuur.