Door het gistingsproces van wijn ontstaat sulfiet. Dus elke wijn bevat sulfiet. (zie in bron 1). Meestal wordt echter extra sulfiet toegevoegd om de houdbaarheid van de wijn te verhogen.

Een wijn met weinig sulfiet die ook in de supermarkt te koop is een Zuid-Afrikaanse Shiraz van het merk Running Duck. (o.a. te koop bij Plus).

Sommige biologische wijnen bevatten soms ook minder toegevoegd sulfiet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Besef wel dat gedroogd fruit, aardappelmeel of garnalen doorgaans véél meer sulfiet bevat dan een glas wijn. Meestal is het de alcohol die de klachten na het drinken ervan veroorzaakt...
In de biodynamische en biologische wijnproductie zijn er een groeiend aantal sulfietvrije goede wijnen te vinden. Of correcter: sulfietarme, want tijdens het gistingsproces van wijn ontstaat er altijd een kleine hoeveelheid natuurlijke sulfiet. Sulfietvrije wijn betekent in de praktijk dus eerder "wijn zonder toegevoegde sulfiet". Dat houdt echter ook een risico in, omdat een wijn zonder toegevoegd sulfiet vrijwel geen schommelingen in temperatuur kan verdragen. En dus uiterst zorgvuldig getransporteerd en bewaard moet worden, want anders is hij maar kort houdbaar. Boven de 15°C oxideert de wijn namelijk versneld, zelfs als de fles perfect is afgesloten.

Wijnen waar geen sulfiet aan toegevoegd is zijn bijvoorbeeld:
- Naturae Chardonnay IGP Pays D`OC 2011 (zie http://www.vanderendedranken.nl/c-1701286/sulfiet-vrije-wijn/)
- Pizzolato Rode Wijn Merlot (zie http://www.biovoordeel.nl/pizzolato-rode-wijn-merlot-zonder-sulfiet.html)
- Strangenberg Pierre Frick (zie http://www.lekker-puur.nl/blog/sulfietvrije-wijnen/)
Amadea