Wat is de gemiddelde pH van een glas suikervrije limonade?

De pure siroop bevat slechts 5% vruchtensap (sinaasappelsap uit concentraat in dit geval) en de verhouding siroop/water is 1:11.

Volledige ingrediëntenlijst van de siroop, Slimpie sinaasappel: Water, 5% sinaasappelsap uit concentraat, zoetstoffen (cyclamaat, aspartaam*, sacharine), conserveermiddelen (E211, E202), aroma, antioxidant (ascorbinezuur), stabilisatoren (xanthaangom, glycerolester), kleurstoffen (bètacaroteen, bèta-apo-8’-carotenal (c30)).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.7K

Het beste antwoord

Het is niet zo eenvoudig om te zeggen wat de pH zal zijn, omdat zo'n sap niet uit pure sinaasappelsap bestaat, maar ook andere ingrediënten die invloed hierop hebben.

De pH van het sap een vers geperste sinaasappel zit rond 3,5 maar sommige rassen geven een iets zuurdere sap. Variëteiten met veel suiker zijn niet per se minder zuur, maar dat proef je niet zo veel vanwege het hoog suikergehalte.

De andere ingrediënten, met name de ascorbinezuur en de conserveringsmiddelen (benzoaat en sorbaat resp.) zijn ook zuur, maar dat zal weinig invloed hebben.

Het is een bekend feit voor een technoloog dat tijdens de pasteurisatie van vrijwel alle soorten levensmiddelen, de pH altijd een beetje stijgt. Geconcentreerde sappen worden altijd gepasteuriseerd, dus dan verwacht ik ook een ietsjes hoger pH.

Als laatste het effect van verdunning, en die is verrassend klein. De pH van een oplossing verandert bijna niet door toevoeging van water. Het zal wel een beetje stijgen, maar niet zo veel.

Mijn schatting is dat de pH van je limonade rond 4 zal zitten.
Als je écht nieuwsgierig hiernaar bent, dan kan je via internet pH papier (ook bekend als indicator-papier) kopen en de pH van je sap echt bepalen. Dat geeft een zeer goede indicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Ik was inderdaad vooral benieuwd naar het effect van de verdunning. Het verbaast me dan ook dat de pH nauwelijks verandert door de toevoeging van een vloeistof met een hogere pH. Ik heb hier nog wat dipsticks liggen met o.a. een indicator voor de pH, dus ik ga nu meteen even testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb getest, maar het resultaat is niet echt betrouwbaar. De dipsticks zijn namelijk maar houdbaar tot december 2011 en de pH range is vanaf 5. Toch kleurde de pH niet donkerder dan 5-6, dus de oplossing heeft volgens deze test maximaal een pH van 5.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdunnen met zuiver water of kraanwater van goede kwaliteit heeft zo weinig effect op pH omdat hoewel water een pH rond 7-7,5 heeft, heeft het een zeer klein buffer vermogen (weinig opgeloste zouten)
Water waarin b.v. veel fosfaat of carbonaat in zit, heeft een veel groter effect als buffer, en dan zal de pH veel sneller richting neutraal bewegen. Als je toch indicator papier hebt, kan je ook een leuk experiment proberen: bereid twee glazen verdunde limonade, de ene met kraanwater en de andere met Spa rood, dat veel carbonaat (=buffer vermogen) bevat. Ik denk dat de limonade op basis van Spa rood toch een hoger pH zal hebben, ondanks het feit dat Spa rood toch zuurder is dan kraanwater (rond 4,5) Laat het mij weten, ik ben ook benieuwd!!!
(^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer van de mislukte test!
Maar dan zie je idd dat de pH toch erg laag blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik een keer pH indicator papier zie liggen, dan ga ik de 'spaproef' zeker eens doen. Bedankt voor je wijsheid Gabi.