Welke (sterke) alcoholische dranken zijn gemaakt zonder gisting?

Ik heb waarschijnlijk een allergie voor gist. welke alcoholische drank zou ik nog wel kunnen drinken.

Alle dranken die bereid zijn d.m.v. fermentatie (gisting)

Alcoholische dranken zoals wijn, sherry, bier, cognac, jenever, rum, likeuren, wodka, whisky en andere sterke gefermenteerde dranken zijn (helaas) uit den boze.

wat kan ik wel bestellen in een cafe of restaurant?

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor de 4 reacties tot nu toe.
Ik zal mijn vraag verder toelichten.

Wat ik merk is dat de allergische reacties (niezen en loopneus) sterker zijn na een biertje (vooral Trapistenbier), iets minder bij whisky en nog minder bij bv jenever.

Dus misschien heeft het met de hoeveelheid gist in het bereidingsproces te maken? Mijn vraag kan dus ook zijn:"in welke drank zit (tijdens de bereiding) zo min mogelijk gist, of wordt weinig gist gebruikt?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
23.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterke drank, is inderdaad gedestilleerd, daar kan geen gist meer inzitten.
Mogelijk ben je allergisch voor alcohol, in dat geval moet je een paarhonderd jaar wachten tot synthehol wordt uitgevonden. (Zie Star Trek: http://en.memory-alpha.org/wiki/Synthehol )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de 4 reacties tot nu toe.
Ik zal mijn vraag verder toelichten. Wat ik merk is dat de allergische reacties (niezen en loopneus) sterker zijn na een biertje (vooral Trapistenbier), iets minder bij whisky en nog minder bij bv jenever. Dus misschien heeft het met de hoeveelheid gist in het bereidingsproces te maken? Mijn vraag kan dus ook zijn:"in welke drank zit (tijdens de bereiding) zo min mogelijk gist, of wordt weinig gist gebruikt?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, geen last met brood. Maar dat eet ik ook niet zo veel. Ik eet meer fruit en muesli. Ook van kaas trouwens. (misschien zijn het de schimmels?) Maar wel veel last van bier, wijn, en whisky.
Minder van jenever en vodka.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen last hebt van brood, dan is het zo goed als uitgesloten dat je allergisch bent voor gist. In brood zit namelijk veel meer gist dan alcoholische drank (misschien bier uitgezonderd, dat wel heel veel gist bevat) Ik zat te denken aan een glutenintolerantie, maar als je niets merkt van brood en muesli, dan is het maar de vraag wat het is. Ik zou heel erg overwegen om je hierop te laten testen. Neem van mij aan dat je geen alcoholische drank zal vinden waar géén gisting aan te pas is gekomen. Wel is het zo dat tijdens de destillatie gaan alle gisten hartstikke dood, en de hoeveelheid eiwit uit gist (de oorzaak van allergie) in het eindproduct zeer gering is. Wel aanwezig, maar erg weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allen voor jullie interesse. Ik stop voorlopig maar met bier en wijn want dat is echt te erg wat betreft niezen. In het cafe (als ik daar kom) of als aperitief bestel ik wel een gin tonic. dat bevalt voorlopig nog wel. En minder drinken is zowiezo beter......

Het beste antwoord

Na het lezen van je vraag en de (re)reacties, waag ik toch een antwoord.

Neem van mij aan dat je geen alcoholische drank zal vinden waar géén gisting aan te pas is gekomen. Wel is het zo dat tijdens de destillatie alle gisten hartstikke dood gaan, en de hoeveelheid eiwit uit gist (de oorzaak van allergie) in het eindproduct zeer gering is. Wel aanwezig, maar heel erg weinig.

Als je geen last hebt van brood, dan zou het heel raar zijn dat je echt allergisch bent voor gist. In brood zit namelijk veel meer gist dan in alcoholische drank (misschien bier uitgezonderd, dat wel heel veel gist bevat)
Maar ook heel veel producten die je koopt in de winkel bevatten gistextract. Check even de ingrediëntenlijst van soepen, sauzen, enz.

Voor alle duidelijkheid: biergist is precies dezelfde soort als broodgist (Saccharomyces cerevisiae), en werkt op exact dezelfde manier. Tijdens de fermentatie van de glucose in wijn of bier ontstaat nl meer alcohol vanwege de geringe hoeveelheid zuurstof, terwijl in brood komt minder alcohol vrij en meer CO2 (vandaar dat brood rijst tijdens het gisten) omdat er meer zuurstof beschikbaar is voor de gisten.

Gist kan allergische reacties, maar ook intolerantie en overgevoeligheid veroorzaken (let op, het is niet hetzelfde!)
Misschien ben je gevoeliger tegen de levende gisten in een (trappist) bier dan tegen de dode gisten in brood of wijn, zeker omdat in bier krijg je deze binnen in combinatie met alcohol, koolzuur en een koude temperatuur?
In ieder geval, als er sprake zou zijn van een regelrechte allergie, dan zou dit zich meestal uiten met symptomen die niet lokaal zijn (loopneus, niezen...), maar eerder systemisch (obstipatie, jeuk, uitslag, benauwdheid... en ja, inderdaad ook loopneus en niezen, die mede de oorzaak is van de bekende wallen onder de ogen bij mensen met allergie)
Maar ja, ook dat is geen exact wetenschap...

Als je toch zo'n duidelijk verschil merkt in je symptomen na consumptie van bier, brood, whisky, jenever, enz. dan is je enige mogelijkheid, vrees ik, om ermee te stoppen, of goed kiezen van welke producten heb je minder last, en dan deze kiezen, want één ding is zeker: alcohol in alcoholische drank komt altijd uit een fermentatieproces, en er komt gist aan te pas.
In de regel, hoe hoger het alcohol % en hoe lichter de kleur, des te kleiner de kans dat er gist resten erin zitten, maar ook dat is niet altijd zo (kleur ontstaat ook tijdens rijping in een vat)

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag nog niet stemmen ivm nivo 1 maar een plusje van mij. Dank voor je uitvoerig antwoord.

Andere antwoorden (2)

Alle lcoholische dranken hebben in een fase van de bereiding gost. Die zorgt namelijk voor de alcohol. In het kort: Er zijn geen alcoholhoudende drankjes zonder dat er gist bij is geweest.

Nu is het wel zo dat bv bij bier de gist er dmv filteren uit gehaald wordt, danwel er in blijft. Bij sterkere drank, zoals likeur, wordt de alcohol uit gedestilleerd. Gedestillerde dranken hebben veel minder gistresten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb daar ook last van, je kan wel bier of wijn nemen wat met natuurgist gemaakt is. Wurkums Bier bijvoorbeeld of Hietler wijn.