Wie heeft ooit koffie bedacht?

Veel voedsel en drank is verklaarbaar. Melk is wit probeer het te drinken het is lekker je gaat niet dood. Dus wij drinken melk. Sla stop je in je mond en klaar.

Maar iemand moet ooit dat boontje uit een boom gehaald hebben, gedroogd, het niet gekookt of gebakken maar gebrand hebben, gemaald hebben toen er water doorheen hebben gedaan om tot de ontdekking te komen dat koffie lekker is.

Hoe ontstaat zulke ingewikkelde voedsel vormen.
Niemand is de jungle ingegaan om te denken laat ik een boontje zoeken om te drogen en branden etc etc

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

Het is niet precies bekend wanneer iemand voor het eerst de koffieplant ontdekte en een drank van de bessen maakte. Maar rond 900 v. Chr. werd door Arabische artsen koffie al genoemd als medicijn.

Een ander verhaal is dat van de Ethiopische geitenhoeder, Kaldi, die rond 300 n. Chr. leefde. Zijn geiten werden plotseling heel actief na het eten van de rode bessen. Ook hij kreeg energie van de bessen. Hij vertelde dit aan de monniken in een nabijgelegen klooster. Zij aten de bessen vervolgens om wakker te blijven tijdens de avondgebeden. De monniken ontdekten toen dat ze een heerlijke drank konden maken, met hetzelfde opwekkende effect, als ze de bessen eerst brandden en dan kookten.

De koffieplant komt oorspronkelijk uit Ethiopië. Het gebruik breidde zich van daaruit steeds verder uit richting het oosten. Dat kwam onder andere door de Islamitische pelgrims, die op weg waren naar Mekka en Medina. De
eerste koffieplantages werden aangelegd in Jemen. Later werd al gauw ook in Arabië en in Egypte het drinken van koffie (of 'Kahweh') een dagelijks ritueel. Pas in de zeventiende eeuw werd koffie bekend in Europa. Maar toen groeide de populariteit ook razendsnel. Overal schoten koffiehuizen als paddestoelen uit de grond, vooral in Italië, Engeland, Nederland, Frankrijk en Duitsland. In het begin van de achttiende eeuw brachten de Nederlanders de koffie naar Indonesië, de Fransen namen planten mee naar Martinique en de Spanjaarden startten plantages in het Caribisch gebied, Midden Amerika en Brazilië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Koffie is nier bedacht het is gevonden en uitge-evolueert...
Tot wat het nu is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je moet naar bed! 3 tikvauten in 1 zin....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
shit ik ben betrapt....
zie link wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik liep door het bos en vond een boontje. Kauwde erop, was niet zo lekker maar ik werd er wel een beetje wakkerder van. Jippie!
Heleboel boontjes verzameld.
aj, ze beginnen een beetje te rotten, ik kan ze niet zo lang bewaren. Behalve die daar aan de voorkant, die zijn door de zon een beetje gedroogd en die zijn niet verrot. Zouden die nog lekker zijn? hm, nee, beetje te droog.
Weet je wat, ik gooi er water op.
Helpt niet.
Heet water dan?
nou, het boontje wordt er niet lekkerder van, maar dat hete water is wel te drinken. En daar word je ook wakker van, jippie!!
Ik ga alle boontjes voortaan drogen in de zon. Of op een grote plaat boven het vuur.
En dan lekker in heet water gooien en dat drink ik op!
...
Zo is het koffiedrinken uitgevonden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
levendige fantasie! +1
Vroeger was er een herdersjongen en had in de gaten dat schapen die van rode bessen aten heel monter waren.

Dit verhaal kwam bij een abt terecht en deze wilde toch eens weten of dit waar was. Hij maakte heet water en gooide de bessen er in. Zijn conclusie was dat hij heel fit was en energie kreeg. Dit is hij toen in het klooster gaan geven en dit werkte. Zo is de allereerste koffie ontstaan. Daarna ging men steeds verder met deze bessen en uiteindelijk is het de koffie van u.

Toegevoegd na 1 minuut:
herdersjongen = geitenhoeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over een paar weken staan er meerdere filmpjes over het ontstaan van koffie op de site www.letscookit.tv. Leuk om eens naar te kijken.