Wat gebeurt er met een koe als ze niet gemolken wordt?

Als een melkkoe die dagelijks gemolken zou moeten worden, ineens niet meer gemolken zou worden, wat zijn dan de gevolgen voor de koe? Loopt de melk er dan vanzelf uit, of zullen de uiers ontploffen, of zorgt het lichaam van de koe dat het anders wordt opgelost?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
19.9K

Antwoorden (5)

Als je te laat bent met melken komt er te veel druk op de uier en kunnen ze een ontsteking krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus er bestaan geen wilde koeien?
Of lopen die allemaal met een ontsteking rond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bronsju
Bij wilde koeien wordt de melkproductie niet kunstmatig in stand gehouden. De productie stopt als het kalf stopt met drinken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is geen waar als je het kalf bij de koe weg haalt dan word de koe daarna gemolken waardoor na een paar keer de eerste moedermelk weggemolken is dan gaat de productie gewoon verder als normaal.
er gebeurt niet veel je moet het zien alsof de koe gespeend wordt dus dat het kalf weg gehaald zou worden dan drinkt ook niemand meer bij de koe en dan gaat de melkproductie achteruit en stopt na een paar dagen helemaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een kalf gespeend word in een natuurlijke habitat komt dat pomdat de koe geen melk meer geeft en niet omdat het kalf geen dorst meer heeft, dus is de melkproduktie al verminderd,
Hetzelfde als bij een vrouw die geen borstvoeding geeft, om welke reden dan ook : in het begin bestaat er gevaar voor ontstekingen, en ja, er zal wat melk spontaan uitlopen (maar niet veel, melk wordt geproduceerd tijdens / door het melken. En na verloop van tijd zal de melkproductie stoppen.

Een melkkoe is alleen maar een melkkoe OMDAT ze dagelijks gemolken wordt. In de natuurlijke situatie zal het kalk steeds minder (minder vaak en minder lang) gaan drinken, waaraan de melkproductie zich aanpast. Bij abrupt stoppen neemt die productie ook af, alleen kan het dan voor de zogende moeder even vervelend zijn.

Toegevoegd na 34 seconden:
kalk = kalf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het niet melken verhoogt de druk in de uier tot deze zo hoog wordt dat er geen nieuwe melk meer geproduceerd kan worden. De melkgifte valt dus stil. Dit is pijnlijk voor de koe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lactatieperiode van een koe (melkgifteperiode) word oa bepaald door de meklkgift en de zwangerschap van de koe ,als een koe niet zwanger word zal de melkgift na verloop van tijd afnemen en uiteindelijk stoppen, net zoals in de natuurlijke omstandigheid ook zou gebeuren omdat het kalf dan over gaat op andere voedselbronnen.(gespeend)
Door dit mechanisme is het dan ook noodzakelijk dat de melkkoe geregeld zwanger word en een kalf krijgt waarna in verloop van de zwangerschap een rustperiode voor de koe wordt ingelast wat betreft het melken ,op het moment dat deze periode aanbreekt word er een medicijn ter voorkoming van mastitis (uierontsteking )in de spenen ingespoten (dit is vergelijkbaar met de medicijnen die vrouwen krijgen die geen borstvoeding willlen geven)om te voorkomen dat de melkrpoductie doorgaat en ongemak of pijn voor de koe veroorzaakt.
Als je dit middel niet zou gebruiken is het inderdaad zo dat de uier volloopt waarna de koe de melk laat lopen (de melk loopt vanzelf uit de uier )en de koe veel ongemak en zelfs pijn ervaart (vergelijkbaar met een blaar ,de uier (huid)komt onder spannig en drukt op onderliggende zenuwen)waarbij een ontstekingsreactie zeer waarschijnlijk is .