waarom hebben sommige bierglazen een gouden rand aan de bovenkant?

bij sommige zware bieren zitten bij de bijbehorende glazen vaak een gouden rand. Dient die ergens voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
8.9K

Antwoorden (2)

Raar maar waar: het dient om een Rotterdammer van een Amsterdammer te onderscheiden.
Rotterdammer is een cafébenaming voor een bierglas met een schuine rechte zijwand en een gouden rand. Verschil met Amsterdammer is dat de Amsterdammer geen goudkleurig randje heeft.
Amadea
12 jaar geleden
Een gouden rand komt ook bij sommige pilsglazen voor.

Een bierglas met gouden rand is gewoon mooier dan een naturel glas.

Het geeft een bierglas een duurdere uitstraling.
Het bier dat je drinkt lijkt van betere kwaliteit.

Het goud geeft je de illusie dat het bier lekkerder is.