waarom is koffie ondoorzichtig?

Als je thee zet krijg je een heldere kop thee, je kunt erdoorheen kijken. Maar koffie is vaak ondoorzichtig, hoe kan dat? Zit er nog iets on-oplosbaars in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (2)

koffiebonen worden gemalen, dat word weer gemengt met heet water. de moleculen van koffie zich mengen met de moleculen van water daarom kan je niet door koffie kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt omdat het water door de gemalen koffiebonen heen sijpelt. De gemalen koffiebonen geven kleur (en smaak) aan het water af waardoor het deze kleur krijgt. Hoe meer gemalen bonen, hoe sterker de smaak en hoe donkerder de kleur. Dus weinig in een filter betekent een waterige smaak en een troebele kleur. Hier kan je dus doorheen zien, maar of het dan nog koffie mag heten is de vraag.