Hoe weet je of karnemelk nog goed is?

Melk wordt zuur als het niet meer goed is. Maar karnemelk is al zuur. Hoe weet je nou wanneer karnemelk bedorven is en je het beter niet meer kunt drinken?

Of hoef je je pas zorgen te maken bij een andere kleur... Of brokken... Of als 't spul vanzelf beweegt...? :-P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
24.4K

Het beste antwoord

Tja, wat is bedorven melk... eigenlijk is karnemelk namelijk gewoon "bedorven" melk. De in melk aanwezige lactobacillus bacterien zetten namelijk de melksuikers om in melkzuren. In de zuivelfabrieken gebeurt dit gecontroleerd, onder schone omstandigheden en door toevoeging van een special soort bacterie, maar eigenlijk is het niets anders dan zuur geworden melk.

Dit proces van verzuren is echter nog niet gestopt wanneer jij een pak koopt, het zuurt nog gewoon door. Hierbij worden vetten nog verder gescheiden en komen er klonten in de melk. Door de aanwezige zuurheid kunnen andere eventueel schadelijke bacterieen echter niet gedeien en zal het dus niet verslechteren.

Hier in NL zijn we heel erg gefascineerd door uiterste houdbaarheid, maar als je klonterende karnemelk hebt en je schept de klonten eruit, proef je met dat wat je overhoudtis geen verschil met een pak waarop een datum in de toekomst staat. Precies datzelfde is namelijk gebeurd met de verzuurde melk voordat het in het pak ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Karnemelk wordt lobberig als het niet meer goed is. Het beste is natuurlijk om zo snel mogelijk lekker op te drinken voordat je daaraan moet gaan twijfelen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan in ieder geval! Maar bij geval van twijfel zou ik zeggen.Neem een slok(je)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De melk gaat een beetje "vlokken"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het eerste punt waaraan je dat kan zien niet, dat het gaat schiften?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er geen groene spullen er in zit. Ik dacht dat schimmels waren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou giet maar een beetje in de gootsteen als je het niet vertrouwt,het bovenste is helemaal dun,en het dikke zit onderin,vaak ook een beetje troubel verkleurt en niet echt helder meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak het binnen drie dagen op om het te voorkomen dat het niet meer goed is om te drinken...als je een goede neus hebt kun je het ruiken zodra het niet meer goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er klonten in je karnemelk zitten is het echt niet meer goed.