Hoe meer ijsblokjes je in een drankje legt, hoe koeler het drankje. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.7K

Het beste antwoord

IJsbrokjes koeler sneller dan ijsblokjes. Mijn koelkast heeft een keuze crushed / cubes. Crushed is instant coolness. Sorry voor al dit engels (woon in Canada).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb het net uitgeprobeerd, met een rum cola, maar volgens mij heb je gelijk. Alleen als je meer ijsklontjes in je glas gooit, heb je eerder de juiste temperatuur bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet kouder, maar sneller.. Het is moeilijker te beschrijven dat te bedenken. Koude blokjes nemen een zekere hoeveelheid warmte op door te smelten. Dus voor een bepaalde uitgangs temperatuur van het drankje heb je, om de gewenste eind temperatuur te bereiken een zeker hoeveel ijs nodig in het drankje. Jouw vraag is dus te ruim om daar een zinvol antwoord op te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar met een heel duidelijke grens: hoeveel ijsblokjes je er ook in gooit, kouder dan ongeveer 0 graden Celsius wordt het niet.

Hoe snel je drankje afkoelt hangt niet alleen af van de massa ijs (10 ijsblokjes koelen je drankje sneller dan 5) en temperatuur van het ijs (10 ijsblokjes van -20 koelen je drankje sneller dan 10 ijsblokjes van -10 graden), maar ook van de oppervlakte van het ijs:

20 halve ijsblokjes koelen je drankje sneller af dan 10 hele ijsblokjes, omdat een groter oppervlak ijs de warmere vloeistof raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeten Koelmethode!
In de zomer kun je je koelkast volstoppen met bier en frisdrank, maar hoe doe je dat als je op het strand bent? Met een koelbox? Dat is niet erg effectief. Zo maak je je drankjes ijskoud (echt ijskoud) in no-time met een vergeten koelmethode!
Dit heb je nodig
Om je drankjes op een snelle manier ijskoud te maken heb je de volgende spullen nodig:

Een zooi ijsblokjes
Water
Keukenzout
Een kom, koelbox of iets anders om het in te koelen
Dit moet je doen
Gooi ijs in de kom en giet er water bij. Gooi er vervolgens flink wat zout doorheen en roer het even door elkaar. Gooi je drankjes in het ijswater en wacht een tijdje. Binnen een half uur is je drankje ijskoud!

Hoe kan dat?
Het zout zorgt voor een chemische reactie waardoor het koelproces wordt versneld. Bovendien verlaagt het zout het vriespunt van het water waardoor het kouder kan worden. Door gebruik te maken van water maak je het raakgebied op je drankje groter. Als je uitsluitend koelt met ijsblokjes worden je blikjes amper aangeraakt, door het water worden de blikjes omgeven door kou.

Werkt dit echt?
Ja, we hebben het zelf al meerdere malen getest. Drankjes van kamertemperatuur zijn binnen een half uur lekker koud. Zo koud dat ze zelfs beslaan.