Hoe komt het dat er zulke "milde " waarschuwingen staan op een fles alcohol ?

Op rookwaren staan de verschrikkelijkste waarschuwingen. Is het dan ook niet verstandig om het voorbeeld van Amerika te volgen en de aankoop van alcohol te verhogen naar bóven de 18 jarige leeftijd ? Wordt het alcoholgebruik van vooral steeds jongere kinderen in Nederland niet erg onderschat ? "Men" kent het probleem onder de jongeren met de mooie naam " jezelf-dood-zuipen" ,maar men doet weinig of niks met dit gegeven ! Ik maak me hierover behoorlijk ongerust.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Volgens mij wil geen enkele politicus hier zijn vingers aan branden. Het gaat bij dit soort wetgeving wel over de kiezers die graag iets drinken, en die willen de politici niet afschrikken bij het stembureau door deze teksten. Ik denk ook dat je op een blik bier moeilijk strenge teksten kan zetten, want het drinken wordt pas schadelijk als je veel gebruikt, dus dat is anders dan bij roken.
Voor een verhoging van de minimumleeftijd is het maar de vraag of het echt veel zal schelen, want jongeren zullen toch altijd nog aan alcohol kunnen komen via anderen of ze pakken het gewoon thuis uit vaders' kast. Er zou een hele cultuuromslag voor nodig zijn voordat het alcoholprobleem in Nederland voorgoed is opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat het verschil tussen alcohol en roken is dat roken met mate ook slecht is en alcohol met mate niet slecht ( voor volwassenen dan )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begrijp de min niet goed. het schijnt dat 1 of 2 wijntjes per dag zelfs wel goed voor je is. als absor dat bedoelt met 'met mate' dan klopt het gewoon. +je ter compensatie dan maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je
Ik vermoedt dat dit komt omdat we al eeuwen alcohol hebben. We weten niet beter of het was aanwezig. Het is ook echet mogelijk om een overdosis te nemen. Dit gebeurt jaarlijks enkele keren. Als alcohol nu voor het eerst op de markt zou komen dan zou het gezien de schadelijkheid direct op lijst 1 van de opiumwet terecht komen. De waarschuwingen die worden natuurlijk verzorgd door de wetgever. Onze wetgever voelt blijkbaar weinig voor zo'n waarschuwing. In sommige andere landen zoals zie je meer uitgebreide waarschuwingen op het etiquette staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze wetgevers worden liever niet geconfronteerd met vervelende teksten als ze een drankje drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het totaal geen zin heeft. Al zet je er foto's van vergane longen op, de verslaafde roker trekt zich er niets van aan.

Ik ben juist van mening dat al die beperkingsmaatregelen averechts werken.
Hoeveel interessanter is het voor een jongen van 15, op speurtoch naar het echte leven, om een pakje Marlboro te kunnen bemachtigen, die alleen beschikbaar zijn voor iemand van 16? Het maakt het spannender, dus interessanter.

Zo ook met alcohol. Media staat er vol mee: comazuipen, leeftijdgrens verhogen etc etc.
Juist daarmee spoor je een categorie jeugd aan om dit juist te gaan doen. Hoe stoer is het voor sommige jongens dat zij, ondanks dat ze 15 of 16 zijn, toch een fles Bacardi hebben kunnen scoren? Hij is de bink dan bij zijn vrienden.

Hoe beperkter je het maakt, hoe meer aandacht je er aan geeft, des te interessanter gaat het voor bepaalde pubers worden. Coma zuipen een hot item en iets waar ouders/volwassen zich druk over maken? Hoe aantrekkelijker dit wordt voor sommige pubers dit juist te gaan doen.

Het is, door de beperkingen stukken moeilijker om bezopen te worden, dus nu toch dronken weten te worden heeft een hogere status gekregen dan in de tijd dat iedereen dat ten alle tijden kon realiseren.

Het gros van de jeugd in de pubertijd zet zich af tegen regeltjes van bovenaf. Moet je dus vooral veel nieuwe regeltjes er bovenop gooien. Olie op het vuur mijns inziens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we al alcohol drinken toen er piramides gebouwd werden, en als we overal op zouden waarschuwen, moet er ook op sinaasappels staan dat je van te veel sinaasappels kanker krijgt,,...

Als we dit allemaal zouden doen, zal dat het leven leuker maken?,... als we het pleziertje inruilen voor een beetje gezondheid... ik weet het niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'een beetje gezondheid'... Wat een understatement.
Omdat drinken niet per definitie schadelijk is. Een volwassen en gezond lichaam kan prima 2 tot 3 glazen drank per dag verwerken.

Een sigaret echter is altijd ongezond. En wanneer de verslaving intreedt zijn veel mensen geneigd om ongeveer om het uur een sigaret te gaan roken. En als je dat een paar jaar doet heb je grotere kans op diverse ziektes.

De buurman van deze roker, die ondertussen 2 biertjes drinkt als hij 's avonds van werk thuis komt en in het weekend een fles wijn drink met zijn vrouw heeft niet allerlei nare bijverschijnselen en verhoogde kansen op ziektes.

Je kan natuurlijk ook aan drank verslaafd raken, maar die kans is erg klein zolang het gebruik matig is. Als je 2 biertjes op een dag drinkt krijg je niet de moeilijk te negeren neiging er steeds meer te gaan drinken. Bij sigaretten is dat vaak wel het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat mensen het dan misschien minder snel willen kopen... dan kopen ze eerder dat flesje van de concurrent, waar die tekst niet op staat..