Hoezo staat er op energie/cola blikjes een houdbaarheidsdatum hij zit toch helemaal dicht en het is geen bedervende stof zoals zuivelproducten?

Zou je het bijv. Na 10 jaar nog kunnen drinken Net zoals met wijn waarom zou dat bij cola of energy niet kunnen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.3K

Het beste antwoord

1. Er moet een houdbaarheidsdatum op staan.
2. Handig voor de producent omdat ze dan niet aangeklaagd kunnen worden als het na 10 jaar niet meer goed is.
3. Dan verdienen ze meer, als het niet meer goed is gooi je het weg en koop je een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat het binnenste laagje van het blikje heel langzaam oxideert. Dit komt niet ten goede van de smaak/ kwaliteit van het product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alleen blikjes maar ook flessen, als je een cola fles opent die over de datum heen is en drinkt, lijkt het net een soort kindercola!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpelweg omdat de wet het voorschrijft:

De houdbaarheidsdatum is een door het Nederlandse Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen voorgeschreven vermelding op een levensmiddelenproduct, die de klant informatie biedt over de uiterste datum waarop de consument het product moet hebben geconsumeerd of kan bewaren. Het warenwetbesluit regelt twee vormen van het vermelden van de houdbaarheidsdatum.

"Te gebruiken tot"De Warenwet stelt deze aanduiding verplicht voor producten die zeer bederfelijk zijn, zoals vlees en verse groenten. Deze producten dienen gekoeld bewaard te worden in de winkel om microbiologisch bederf of uitgroei van ziekteverwekkende bacteriën te voorkomen. De bewaartermijn van deze producten is in de regel minder dan vijf dagen. Volgens de wet is er zelfs sprake van een zeer bederfelijk product als het product bewaard wordt beneden 7° (tussen 0° en 6°). Producten met het opschrift te gebruiken tot moeten na het verstrijken van deze datum direct worden weggegooid. Indien de fabrikant een bewaartemperatuur voorschrijft tussen 0° en 6° dient de fabrikant een aanvullende waarschuwing of een productbeschrijving aan het product toe te voegen. Hierop moet worden vermeld hoeveel dagen na aankoop het product nog bewaard kan worden. Hierbij mag de reeds vermelde consumptiedatum niet worden overschreden.

"Ten minste houdbaar tot"Op alle overige producten, waarvoor de verplichting geldt een houdbaarheidsdatum te vermelden, dient gebruikgemaakt te worden van de vermelding ten minste houdbaar tot. De afkorting t.h.t. of THT wordt hier soms voor gebruikt. Het gaat hierbij om producten die een houdbaarheidsdatum hebben van vijf dagen of meer. In tegenstelling tot de vermelding "te gebruiken tot" is deze vermelding níet een uiterste consumptiedatum. De fabrikant garandeert de kwaliteit van zijn product tot de vermelde datum. Na het verstrijken van deze datum kan de kwaliteit van het product achteruitgaan, maar is nog steeds geschikt voor consumptie
Bronnen: