Waarom slaat bier vaak dood en wat is er tegen te doen?

Waarom gebeurt dat soms wel en vaak ook weer niet? Hoe kun je er altijd ervoor zorgen dat je een perfect biertje behoudt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
29.4K

Het beste antwoord

Zorg dat je glas perfect schoon is. Vrij van stof, vet en zeep, eventuele andere dranken.
Maak het mooi schoon met stromend koud water en wrijf het glas op met een glazen (linnen) doek. Wil je het wat sneller dan kan het ook met Cola light. Geen heavy nemen want daar zit weer suiker in. Weer goed naspoelen en je hebt een perfect resultaat.
Spoel bij een lager bier (pils) je glas om en laat het nat en bij een bier van hoge gisting juist niet. Dat moet in een droog glas uitgeschonken worden.
Even wat werk maar je zult zien dat het werkt. Bovendien vind ik dat door wat extra zorg het veel lekkerder smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dit komt doordat de glazen vet zijn.

Oplossing was het glas af in de soda, en je zult zien dat je weer een perfect biertje hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen dat dit (onder andere) komt door hoe vet de glazen zijn. Dus als je de glazen goed ontvet dan zal het minder snel doodslaan.

Volgens mij kun je de analogie maken met schuim in afwas en schoonmaakmiddelen en cosmetische producten als shampoo en douchegel.

Laten we shampoo nemen:
Hoe vetter je haar, hoe minder de shampoo schuimt als je het aanbrengt en door je haren masseert.

Ik heb eens in een docu, of tv prgramma gezien hoe dit principe exact werkte, maar ben het helaas vergeten. Misschien dat iemand er meer over kan vertellen.

Volgens mij had het grofweg te maken met de luchtzakjes in schuim die het vet insluiten. Door de hechting van het vet met de vloeistof heft het schuim op een of andere manier op. Maar waarom precies weet ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt inderdaad van vette glazen.
Afwassen in heet sodawater en goed omspoelen en op de kop laten drogen, geeft mooie en vetvrije glazen.
Glazen uit de vaatwasser schuimen ook altijd beter is mijn ervaring.
Maar al is je bierglas nog zo goed ontvet, als je bv wat knabbels, chips of pinda's aan het eten bent, is rand van je bierglas zo weer vet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aller belangrijkste is. Het bier moet de juiste temperatuur hebben. Staat vermeld op elke fles. Een te koud biertje slaat onherroepelijk dood.
En natuurlijk een PASSEND (bv. palm in een palmglas)
schoon met koud water omgespoeld glas.
Mag gerust in de vaatwasser. Soda mag, maar niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet is een oorzaak, maar de temperatuur (te koud) telt ook mee.
Je kan overigens een dood pilsje weer opschuimen door er met een, schoon, papieren zakdoekje door te roeren.

Toegevoegd na 2 uur:
Als het zakdoekje tot een staafje vouwt en het even door het bier roert komt er geen papier in je bier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een papieren zakdoekje? Komen er dan niet stukjes daarvan in je bier?
Bier slaat niet dood als je een schoon glas hebt...

En daarbij komt dat het schuim op bier in feitte exact dezelfde werking heeft als schuim van reinigingsmiddelen. Of badschuim is misschien een beter voorbeeld...

Naar verloop van tijd is ook hier het schuim weg. Als dit er überhaupt al is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms komt het door de afwasmachine dat je bier dood slaat, maar dat zal afhankelijk zijn van het wasmiddel dat je gebruikt; je glas is dan dus echt wel schoon maar slaat toch dood.
Je moet je glas dan omspoelen met water met citroensap, mijn vader zweert erbij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'doodslaan' van bier kan aan vieze glazen liggen. Om het doodslaan tegen te gaan is de beste methode, na het inschenken direct het glas legen.
Of rechtstreeks uit het flesje of blikje, maar dat is weer minder hygiënisch.
Dat laaste is een aanname Ik weet niet in welke staat je bierglazen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pak een stukje keukenpapier en frommel het een beetje op tot het een paar cm breed is. Beweeg papiertje door het bier en er komt vanzelf een schuimlaag op.
Het wassen met zeep is slecht. Gewoon goed met heet water afwassen en drogen met een theedoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen heb het al gezegt !!! een schoon glas en niet te koud duzzzzz !!!! dan heb je de perfecte combi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schone glazen is het devies, dat blijkt wel. Maar nu de schuim behouden!!!!! Dat heeft ook te maken met hoe je het inschenkt. Vanuit een tap met de juiste druk is dat geen probleem, dan lukt de witte kraag meestal goed. Nu het flesje! Zorg voor goed gekoeld bier, een graadje kouder kan geen kwaad. Dan alsvolgt inschenken. Hou het flesje op zijn kop in het glas en dan weer vlug rechtop houden. je glas is nu voor ruim 75% gevuld met schuim. Laat de schuim nu rustig optrekken, klein minuutje en schenk dan vervolgens voorzichtig bij. je zult zien dat de schuim langer blijft en dikker is. Santé!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bier slaat dood als je het glas met afwassop waarin citroen zit hebt afgewassen en andere verklaringen is dat als je andere dranken in een bierglas serveerd (zoals Frisdranken of sappen) het bier wat je later in het zelfde glas serveerd dus doodslaat