Kan je melk invriezen?

Zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
31.4K

Het beste antwoord

Hierover zijn de meningen verdeeld, er zijn echter wel belangrijke richtlijnen die je in acht moet nemen. Ik heb het zelf ooit eens geprobeerd, maar bij het ontdooien was de structuur wezenlijk anders. Mijn voorkeur heeft het dus niet.

Het invriezen van melk en melkproducten wordt afgeraden omdat dit veelal structuur- en consistentiegebreken oplevert.

http://www.zuivelonline.nl/?PageID=849

Je mag melk invriezen, mits je deze richtlijnen volgt:

- Vries de melk in voor de uiterste houdbaarheidsdatum.
- Volg eventuele instructies op het etiket voor invriezen of ontdooien altijd op.
- Ontdooi de melk in de koelkast zodat het niet te warm wordt. Laat de melk ongeveer 24 uur ontdooien.
- Als melk bevriest, zet het uit; dit kan de verpakking beschadigen. Controleer of de verpakking nog heel is voordat je de melk ontdooit. Als de verpakking beschadigd is, kun je de melk beter niet gebruiken.

http://www.weightwatchers.nl/templates/print.aspx?PageId=2000209&PrintFlag=yes&previewDate=6/2/2008
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Food-Info.net> Vragen en Antwoorden > Zuivelproducten
Het is mogelijk en veilig om melk in te vriezen. Als de melk echter al bedorven is, is het na invriezen nog steeds bedorven. Vries dus alleen melk in die nog niet over de datum is.
Melk ontdooien kan je, net als andere bevroren producten, het best in de koelkast doen. Ontdooien bij een hogere temperatuur bevordert de groei van bacteriën en dus bederf.
Invriezen steriliseert de melk niet. Na ontdooien is de houdbaarheid net zo gelimiteerd als het was voor het invriezen.
Wanneer melk bevriest zet het uit, wat de verpakking kan beschadigen. Controleer of de verpakking nog intact is voor je de melk ontdooit. Als de verpakking gescheurd is, is het beter de melk niet te gebruiken.
Het invriezen van melk kan de structuurkwaliteit van de melk aantasten. Vet in volle melk kan bijvoorbeeld samenvloeien wanneer volle melk wordt ingevroren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor melk kan je invriezen ik doe het ook met melk van de boer
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt melk zeker invriezen.Maar ontdooien met behoud van de kwaliteit denk ik niet.De consistentie veranderd. Het melkvet gaat zich scheiden van het waterig gedeelte.
Je zult het dus met een mixer weer moeten proberen te homogeniseren. Het beste resultaat zul je krijgen door de melk boven 70C. te verwarmen.
Ook het volume van de melk wordt groter tijdens het vriezen, wat fatale gevolgen kan hebben voor de verpakking.
Mijn advies" : wil je melk in voorraad houden, koop een paar pakken houdbare melk. Is waarschijnlijk goedkoper en handiger dan melk invriezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Beemertje38, Waarom zou je melk invriezen? Ik kan mij voorstellen als je er heerlijk ij van wil maken dat je de "witte motor" onder nul wil hebben en houden. Niets gaat er boven verse melk. Mijn advies, niet doen of je moet er ijs van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had pas een pak melk achterin mijn koelkast liggen, toen ik het pak eruit haalde, merkte ik dat het bevroren was. Naar aanleiding daarvan vroeg ik mij af of het niet veel uitmaakt of dat het eventueel schadelijk kan zijn. Ik vind het persoonlijk lekkerder als het niet bevroren is geweest.
Je kunt melk zeker invriezen en veilig opdrinken na het ontdooien. Ik vries wel eens magere melk in om het daarna te gebruiken tijdens het koken. Drinkbaar is het ook. Als je de melk wilt invriezen omdat je op vakantie ofzo gaat kun je wellicht beter een pak houdbare melk in de koelkast zetten. Die hoef je niet een lange tijd (in de koelkast) te ontdooien. Hij smaakt wellicht anders maar drink je het voor de tht datum is bereijt, kun je erop vertrouwen dat die zeker goed is. Dan kun je de dag erop weer verse halen :-)