glazeuse slecht voor je ?

over de drinken gazeuse. ik heb gelezen dat er maar 9 calorieen per 100 milliliter in zit. dat betekent dus waarschijnlijk dat er zoetstoffen in zitten. weet iemand misschien of gazeuse slecht voor je is, en zo ja, hoeveel kan je er dan van drinken zodat je lichaam onschadelijk blijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.3K

Antwoorden (2)

Volgens onderzoeker Gerald Weissmann zijn frisdranken aangename dorstlessers. Het dorstlessende effect ontstaat door een combinatie van smaak, de verhouding tussen zoet en zuur en het tintelende effect van koolzuur. "Maar wat veel mensen echter niet weten is dat ze met drinken van koolzuurhoudende frisdranken vaak ook een flinke hoeveelheid fosfor binnenkrijgen," aldus Weissmann. "En uit dit onderzoek is nu naar voren gekomen dat de fosforbalans in ons lichaam van invloed is op het verouderingsproces. Te veel maakt dat we doorslaan en dus sneller ouder worden dan ons mogelijk lief is," aldus de onderzoeker.

Het drinken van fosfaathoudende frisdrank kan mogelijk de oorzaak zijn van een vroegtijdige veroudering van de huid, evenals van spierweefsel en van schade aan hart en nieren. Dat blijkt uit onderzoek van de gezaghebbende Harvard universiteit.

Het onderzoek is weliswaar tot nu toe uitsluitend gebaseerd op resultaten bij proefdieren, in dit geval muizen. Toch denken de onderzoekers vrij duidelijke aanwijzingen te hebben gevonden dat ook mensen waarschijnlijk door het drinken van veel fris met fosfaat sneller oud zullen worden en ook gezondheidsklachten, met name hartklachten en problemen met de nieren zouden kunnen krijgen.

Fosfaat (P) is net als calcium (Ca) een mineraal. Onze botten bevatten een grote hoeveelheid fosfaat en calcium. Net zoals bakstenen en cement bouwstenen zijn voor een sterke muur, zijn fosfaat en calcium bouwstenen voor sterke botten en tanden. Een juiste hoeveelheid fosfaat en calcium zorgen voor een sterk en gezond skelet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ingrediëntendeclaratie staat op het etiket, daar kun je ook op zien of er zoetstoffen in zitten, en zo ja welke en hoeveel.
Er zijn mensen die niet goed op zoetstoffen reageren, als ik meer dan 2 glazen light frisdrank drink gaan mijn darmen op hol (vroeger had ik dat niet maar mijn darmen hebben besloten dat ze het niet meer blieven).