Uit Italië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geschiedenis van cappuccino

De geschiedenis van het woord cappuccino legt redelijk uit hoe woorden een nieuwe betekenis kunnen krijgen vanwege een gelijkenis.

De orde der Kapucijner monniken, opgericht in 1525, speelde een belangrijke rol in het herintroduceren van het katholicisme in het inmiddels gereformeerde Europa. De Kapucijner monniken ontlenen hun Italiaanse naam aan de lange puntige kap, of cappuccino die deel uit maakt van de traditionele kledij van deze orde.

De term cappuccino werd in de achttiende eeuw in de Engelse en Franse taal geadopteerd om een apensoort aan te duiden. In het Italiaans ging cappuccino een andere betekenis ontwikkelen, "espressokoffie die met gestoomde melk of room, wordt gemengd of wordt bedekt" Dit omdat de kleur van de koffie op de kleur van de habijt van Kapucijner monniken leek. In het Engels komen we het woord cappuccino voor het eerst tegen in 1948 in een werk over San Francisco.
*)bron - europa-co.com

Reuser & Smulders Espresso Forte is een espresso met een pittig Italiaans karakter. Een samenstelling van topkwaliteit Arabica bonen, aangevuld met de beste Robusta’s. Door het proces van zorgvuldig branden krijgt deze koffie een Italiaans karakter en een mooie crema.
Deze pittige espressokoffie vormt een perfecte basis voor de lekkerste cappuccino of koffie verkeerd.

http://www.reuserensmulders.nl/over/de-geschiedenis/geschiedenis-van-cappuccino/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit Oostenrijk:

De naam cappuccino komt oorspronkelijk van Kapuziner Kaffee. Deze naam is ontstaan uit een wirwar van koffiesoorten in het Oostenrijkse Wenen. In Wenen schenkt men de koffie meestal met hete melk, al dan niet opgeschuimd. Wat algemeen bekend is als cappuccino, noemt men in Wenen een Melange. De hoeveelheid melk is afhankelijk van de wens van de gast. Eén van de manieren om deze wens kenbaar te maken is het vergelijken met de kleur van een monnik. Zo is een Franziskaner koffie een kopje koffie met zoveel melk dat het de lichtbruine kleur van het habijt van deze monniken aanneemt. Een Kapuziner koffie is wat donkerder, dus sterker en met minder melk. Tussenliggende varianten zijn Nußbraun (notenbruin) en Nußgold (notengoud).

Latte art is de kunst van het gieten van decoratieve ontwerpen op een cappuccino. De "kunstenaar", de barista, schenkt met een speciale techniek de geschuimde melk in de crèmelaag van de espresso.

Mogelijk refereert de naam cappuccino ook aan de kleur van het habijt - de capuccio - van de kapucijnen monniken.

Bron: Wikipedia