Is er ergens een archief waar ik oude televisie fragmenten door kan spitten?

In de jaren 70 heeft mijn opa ooit meegedaan aan de spelshow "Toi, toi, toi bij Ted". Ik vraag me af of er nog een (openbaar) archief te vinden is waar dit soort shows bewaard zijn gebleven. Met googlen kwam ik niet zo ver, dus hoop dat er hier mensen zijn dat daar wat meer over weten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.5K
Amadea
3 jaar geleden
Als dat in 1974 of 1975 geweest is dan kun je via Beeld & Geluid eraan komen: https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Toi_toi_toi_bij_Ted
Was het in een ander jaar van die show, dan zijn er geen opnames van bewaard.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik was inderdaad wel al bekend met het archief van Beeld en Geluid. Het probleem is dat ik niet weet welk jaar dit precies is geweest, en aangezien er geen voorbeeld/preview foto's bij de afleveringen staan zou het via B&G een lastige zoektocht worden.
Ik had dus stiekem gehoopt dat iemand nog een andere bron zou hebben waar ik wat makkelijker door de afleveringen zou kunnen spitten zonder helemaal naar Hilversum te gaan, maar ik denk niet dat dat er in zal zitten helaas.

Antwoorden (3)

Beeld en Geluid heeft een heel groot archief met, zoals de naam al aangeeft, beeld- en geluidsfragmenten. Er zitten ook fragmenten van het programma "Toi toi toi" van Ted de Braak bij.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ goed antwoord
Ja, dat is er. In Hilversum is het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Dit instituut is zowel een archief als een museum en wordt kortweg Beeld en Geluid genoemd. De organisatie verzamelt en beheert onder meer alle Nederlandse radio- en televisie-uitzendingen. Tegen betaling van een vergoeding kan men oude uitzendingen opnieuw beluisteren of bekijken.

Iedereen kan online in het archief zoeken naar oude uitzendingen. Dat gaat het beste via deze directe link https://zoeken.beeldengeluid.nl/. Ook kan men contact opnemen met het instituut als men hulp nodig heeft bij het zoeken. De website van het instituut (museum en archief) is https://www.beeldengeluid.nl/.

Vanuit het gebouw van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zijn in het verleden regelmatig geldinzamelingsacties uitgezonden. Ook is het interieur van het gebouw te zien in de intro van het televisieprogramma Andere Tijden met Hans Goedkoop.
Antoni
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ ja, dit klopt helemaal. De beantwoorder heeft mij ook hiermee geholpen (laatst).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Antoni
3 jaar geleden
Graag gedaan.
Er zijn helaas geen videofragmenten van bewaard gebleven, alleen foto’s.
Eind jaren 60 gebruikt men een nieuw videosysteem om programma’s op te nemen, Ampex genaamd. Dit systeem is een grote verbetering ten opzichte van telerecording, maar de videobanden zijn zeer kostbaar. Omroepen besluiten daarop banden na uitzending te wissen voor hergebruik. De NTS heeft met dat doel zelfs een speciale wistechnicus in dienst. Ook bijvoorbeeld ‘Ja zuster, nee zuster’ wordt om die reden gewist.
SimonV