Om warm water in douche te hebben moet ik ook kraan lavabo openzetten, zelfde probleem in andere badkamer , aan wat wat kan het liggen ?

Toegevoegd na 3 uur:
Is een recente Vaillant geiser ongeveer 2-3 jaar moet dat ontkalkt worden ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Aanleg leidingen?
Wordt.met afsluiten van lavabo ook warm water verder afgesloten?
Inekez1
6 jaar geleden
Heb je een boiler of geiser?
Is het altijd al, of is er recent iets veranderd?

Antwoorden (1)

Een geiser slaat pas aan als er een bepaalde hoeveelheid warm water wordt gevraagd. De hoeveelheid warm water van je douche is te weinig, met een 2e kraan open wordt er wel genoeg warm water gevraagd van je geiser.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je douche te weinig warm water vraagt. Na 3 jaar zal de geiser zelf nog niet ontkalkt hoeven worden. De douchekraan of douchekop misschien wel.

Onderstaande situaties zouden aan de hand kunnen zijn. Meestal vrij eenvoudig zelf aan te passen. Combinatie van onderstaande dingen kan ook voorkomen.

- de geiser kan worden ingesteld op maximale watertemperatuur. Bij een relatief lage maximumtemperatuur is er een hogere 'vraag' naar warm water nodig om de geiser aan te laten springen. Verhoog de watertemperatuur van de geiser en meng je douche bij met extra koud water.
- de meeste thermostaatkranen werken niet goed in combinatie met een geiser omdat de watertemperatuur wordt geregeld door minder warm water te vragen, in plaats van extra koud water toe te voegen. Vervang de thermostaatkraan door een kraan waarbij je zelf de hoeveelheid warm en koud water kunt bepalen (bij voorkeur een met 2 draaiknoppen, daarmee heb je meer controle dan met een eengreepsmengkraan).
- een waterbesparende douchekop - of een gewone douchekop met veel kalkaanslag (of beide) kan ook zorgen voor te weinig waterdruk. Ontkalk de douchekop en verwijder eventueel een waterbesparend membraan, of monteer een andere douchekop.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ook voor het riool,hoe denkt u hoe hoge gebouwen water krijgen.?
Watertank op het dak zoals in de usa.?
TurfGraver
6 jaar geleden
@aadje60, door water druk?
Wat heeft riool (afvoer van water) hier mee te maken?