Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geen 2000 prijzen van 5000,- ipv 1 prijs van 10 miljoen bij Staatsloterij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Thecis
7 jaar geleden
Het grappige is dat er ook nog een groot psychologisch effect mee speelt. Mensen willen helemaal geen 15 euro betalen om 2000 prijzen van 5000 euro te krijgen. Hoe hoger de jackpot, hoe meer mensen mee willen doen ONDANKS dat de kans veel kleiner is. Het is de belofte van het grote geld dat mensen mee laat doen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omdat 10 miljoen beter klinkt dan 5000
Als de jackpot erg hoog is of een grote prijs valt te winnen worden de meeste loten verkocht.
En wees eerlijk je wint zelf toch ook liever 10 miljoen dan 5000
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Ik win liever 5000 dan niks.
tinus1969
7 jaar geleden
@Inekez1, loterijen zijn niet rationeel: Gemiddeld gezien verlies je.
Grote prijzen geven je de kans om je leven te veranderen (stoppen met werken etc).
Thecis
7 jaar geleden
Het grappige is dat er ook nog een groot psychologisch effect mee speelt. Mensen willen helemaal geen 15 euro betalen om 2000 prijzen van 5000 euro te krijgen. Hoe hoger de jackpot, hoe meer mensen mee willen doen ONDANKS dat de kans veel kleiner is. Het is de belofte van het grote geld dat mensen mee laat doen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Een tijdje terug heb ik hier nog een onderzoek naar gezien in opdracht van een loterij, waarin de vraag werd gesteld: zou u liever 10 prijzen van 1 miljoen of 1 prijs van 10 miljoen zien? 2/3 van de respondenten gaf aan voor de tweede optie te willen gaan. Blijkbaar wordt dat toch als aantrekkelijker gezien inderdaad.....
Daar zat ik laats ook zelf over na te denken! Ik denk alleen dat het ze alleen gaat om de winst en niet om het blij maken van mensen. Door met grote getallen te adverteren zullen ze meer klanten binnen denken te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding