waarom gaat rap muziek tegenwoordig alleen over drank, drugs en sex?

Bijvoorbeeld zulke artiesten zoals Lil Kleine, Ronnie Flex en Broederliefde.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
waar ging het vroeger over dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over levenservaringen enzo....
tinus1969
7 jaar geleden
@Vraag1999: Zo ongeveer alle popmuziek gaat over drank/drugs/sex. Wel eens goed naar de teksten van de Beatles geluisterd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Buiten het feit dat dit niets nieuws is, zit je ook behoorlijk verkeerd over het genre in het algemeen. Popmuziek is maar een hele kleine stroming en er zijn zat artiesten (Tech N9ne, Hopsin, Atmosphere, etc) die rap gebruiken om een verhaal te vertellen.

Het beste antwoord

Tegenwoordig bestaan er twee uitersten (en een grote grijze gebied daartussen).

Het ene uiterste doet alles wat 'fout' is en het andere uiterste doet zoveel als mogelijk wat 'goed' is. Je hebt natuurlijk altijd een nog grotere groep 'meelopers', dus ze doen niet zozeer wat fout of goed is, maar ze zijn daar wel 'fan' van en moedigen dat zo indirect aan.

Alleen neemt het aandeel personen die doen wat 'fout' is toe. Dat merk je ook op internet, oa. adhv. taalgebruik.

Bij rappen geldt het concept van 'vraag en aanbod'. Er is blijkbaar veel vraag naar teksten waarin 'foute' zaken worden aangemoedigd of verheerlijkt. Dan geven de rappers daar ook gevolg aan.

Personen die 'goed' bezig zijn worden tegenwoordig steeds minder. Vroeger was bijv. niet stelen en niet liegen heel normaal. Dat kregen ze van huis mee (deels) geïnspireerd door religie.

Nu religie steeds meer op de achtergrond raakt (oorzaak ligt deels bij religie-haters) raken zaken die vroeger heel normaal waren (zoals de 10 geboden) ook op de achtergrond. Boventoon wordt gevoerd door hetgeen 'fout' is.

Het probleem bij religie-haters is dat ze deze goede punten uit een religie opzettelijk "vergeten" en andere punten (die in hun ogen negatief overkomt) overbelichten. Zoals in iedere religie is stelen, liegen, vloeken, etc. verboden. Maar je hoort nooit dat bijv. de islaam dat ook als verboden acht. Je hoort eerder over bomaanslagen. Zodat mensen deze religie gaan haten (of op zijn minst afstand daarvan nemen).

Vroeger had je bijv. 2-Pac ... Oke ... veel van zijn liedjes waren 'fout'. Maar je had ook sommige 'goeie' tussen, zoals 'Dear Momma'. Tegenwoordig zouden ze je uitlachen als je een rap/liedje speciaal gaat wijden aan je moeder, vooral als je je als een 'gangster' voordoet.

Samengevat: kwestie van vraag en aanbod. Hetgeen wat er gerapt wordt is een weerspiegeling vd samenleving. Wat de samenleving wilt (horen), dat krijgen ze te horen bij rapmuziek, zodat de fans zichzelf daarin herkennen en kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hiermee probeer je te bewijzen hoe goed/rijk/machtig je bent. Opscheppen om hiermee meet respect te krijgen en meer zelfvertrouwen te winnen.