Hoe kan ik het beste muziek ritme trainen? Ik heb het nodig voor gitaar te leren spelen. Ritme "voelen" vind ik erg moeilijk.

Welke boeken/sites zijn aan te raden? En wat is ritme eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
6.2K

Het beste antwoord

Wat ritme is, is een lastige vraag! Ritme is een van de elementen van muziek, naast b.v. melodie, klankkleur, toonhoogte, geluidssterkte en harmonie.

Misschien kun je de vraag wat ritme is, het beste beantwoorden door de vraag te stellen hoe muziek zou klinken zonder ritme. Je krijgt dan allemaal opeenvolgende tonen in de melodie, die allemaal even lang duren. En dat wordt wat saai. Ritme is dus (meestal) noodzakelijk om muziek spannend te maken.

Ritme in muziek is vaak geordend (de structuur) maar tegelijkertijd zorgt de afwisseling van ritmes, en de bijbehorende accenten voor de spanning in de muziek. De ordening (en herhaling) zorgt min of meer voor de fysieke beleving. Als je een muziekstuk schrijft is het de kunst om voor wat betreft de opbouw van het ritme, het goede midden te vinden tussen ordening en afwisseling.

Ritme "voelen" is voor de meeste mensen geen probleem. Je leert het door ervaring, en in jouw geval door veel te oefenen op je gitaar. Dat lijkt mij ook de meest logische manier om ritmes goed aan te leren voelen en er goed mee overweg te kunnen.

Mocht je toch het idee hebben, dat je ritmisch wat "zwak" bent, ga dan eens oefenen met iemand die ook een instrument bespeelt. Het gevaar is, dat als je het alleen gaat oefenen, je niet gecorrigeerd wordt, en je dingen fout aanleert. Ook zou je kunnen overwegen wat lessen te nemen bij een privé-docent of muziekschool. Het is goed mogelijk, om b.v. 10 lessen te nemen gericht op waar je niet zo sterk in bent.

Hieronder een link naar wat ritme-oefeningen.
http://www.loufijten.nl/10026/1/ritme.html
M.i. is voor jou alleen nivo 1 van belang. De hogere niveaus zijn voor slagwerkers/drummers of mensen die naar het conservatorium willen.

Ook nog 2 plaatjes. Als je het idee hebt, dat je die ritmes foutloos en zonder problemen kunt tikken of klappen, en je snapt ook wat je doet, dan heb je volgens mij geen enkel ritme-probleem. ;-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Liedjes op je mp3 speler zetten, van elk genre wat, dus wat snellere en langzame liedjes. Probeer mee te tikken met de beat (meestal op de maat van de kick)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat je het moeilijk vindt om ritme te voelen. Als je een liedje in vierkwartsmaat hoort (gewoon een standaard lied), kan je klappen met je handen of stampen met je schoen op de grond? Dan klap, stamp je namelijk mee met het ritme. En het ritme leidt het liedje.

Het beste kan je met een metronoom aan met het tempo op 80, 90 in een vierkwartsmaat oefenen. De meeste liedjes van nu hebben dat tempo. Je hoort dan elke keer een tik en dan moet je een akkoord aanslaan op het moment dat je een tik hoort. Kijk maar op deze site: http://a.bestmetronome.com/

Stel linksboven bij Beats Per Minute (BPM) 80 of 90 in en elke keer dat je een tik hoort, moet je dus een akkoord aanslaan (maakt niet uit welke, doe maar degene die je het makkelijkst vindt). Het beste kan je met je voet mee stampen. Als je dit goed doorhebt, kan je wat sneller gaan of twee keer zo snel spelen (je laat hem dus op 80 of 90 en in plaats van op de tik alleen speel je hem daartussen ook, dus sla je hem per 4 keer dat je een tik hoort, 8 keer aan).

Zo leer je ritme horen, voelen en leer je zelf ook strakker spelen.