waarover gaat het laatste stukje van de videoclip michael jackson black or white?

Hallo,
Ik zag laatst dit filmpje:
https://youtu.be/iADmTE96osc
Het is het laatste deel van de videoclip maar waar gaat het over?
Er word niets gezecht en er staat geen tekst bij.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De laatste vier minuten van de elf minuten durende clip stootten destijds op veel controverse. Het is in feite een epiloog, gezien de muziek dan al voorbij is. De camera volgt hierbij een zwarte panter die een opnamestudio uit wandelt naar een kelder. Daar transformeert het dier in Michael Jackson die enkele lang uitgesponnen danspassen uitvoert. Dan, in het meest controversiële deel van deze epiloog, vertoont hij woedend vandalistisch gedrag. Michael gooit een vuilnisbak door een winkelruit, vernietigt het uithangbord, springt op een wagen en zingt de autoruiten kapot, waarna hij met een krik de wagen verder beschadigt. Na afloop transformeert hij terug in een panter en zoomt de camera uit. Nu blijkt dat Bart Simpson de clip op tv bekeek en met plezier meedanst. Homer wandelt binnen en beveelt Bart het geluid zachter te zetten. Als die weigert schakelt Homer het toestel zelf uit, waarmee de clip ten einde komt.

Jackson's vandalisme in de video verwarde veel kijkers en stootte op kritiek omdat er ook veel kinderen meekeken. Daarom werd er in latere uitzendingen computergewijs racistische graffiti toegevoegd aan de dingen die Jackson vernielt.

Jackson verontschuldigde zich later ervoor door uit te leggen dat het gewelddadige en suggestieve gedrag zijn interpretatie was van het dierlijke instinct van een zwarte panter.

Woede tegen racisme en vooroordelen wordt ermee gesymboliseerd.
Amadea