Kan het gehoor overbelast raken door langdurig met een koptelefoon te luisteren op zacht tot normaal volume?

Ik ervaar de laatste tijd na het afzetten van m'n koptelefoon vaak een hoge piep, in beide oren even hard. Niet heel erg storend maar ben toch benieuwd of dit overbelasting of iets dergelijks is.

Ik luister zeer vaak muziek met een hoofdtelefoon, met open schelpen, helemaal niet hard. Maar wel zo'n 5 uur per dag (muziek liefhebber). Daarnaast draag ik 's nachts oordoppen om zoveel mogelijk stilte te hebben.

De piep is de volgende ochtend wel weer weg, maar ik maak te toch enigszins zorgen om de lange termijn.

Als ik bijvoorbeeld 3 uur lang zachtjes naar een piano concert luister via m'n koptelefoon heb ik het ook.

Is dit overbelasting van m'n gehoor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp je zorgen. Laat er voor de zekerheid naar kijken door de huisarts of audicien.
Verder is de vraag is wat jij een normaal volume vind, wel een gezond volume voor je oren?
Want je oren krijgen normaal gesproken de hele dag geluid te horen. Dus ook zonder koptelefoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doordat die luidsprekertjes in die hoofdtelefoon zich heel dicht bij je oren bevinden heeft het geluid een veel kleiner oppervlak om zich over te verspreiden. Het waargenomen volume klinkt in werkelijkheid dus veel lager dan het is. Oftewel: wil je naar muziek luisteren op een normaal of aangenaam volume dan doe je dit best niet met een hoofdtelefoon. Zet de hoofdtelefoon indien je hem wel wenst te gebruiken altijd stiller dan je het volume van bijvoorbeeld je stereoketen zou zetten (die zijn volume wel over een hele ruimte 'kwijt' kan).

Het beste antwoord

Je gebruikt een hoofdtelefoon met open schelpen.
Zodra je dan het volume zo zet dat je tijdens de muziek de wat sterkere geluiden in huis, en wat je binnen van straatgeluid opvangt, nog steeds kunt horen (alsof de piano in de andere hoek van een kleine zaal staat bijvoorbeeld), dan hoor je de muziek kennelijk op een normaal volume. En huisgenoten in dezelfde kamer zouden het lichtjes mee kunnen horen (wat overigens een hopeloos “geluid” oplevert), maar de bovenburen niet.

Als je het volume van de hoofdtelefoon zó instelt, dat andere geluiden in huis je niet meer storen, dan staat het volume kennelijk al een stuk hoger. En dan is het al gauw te hard! Je zit thuis nu eenmaal niet in een concertzaal.
Hetzelfde geldt voor mensen die zich in het openbaar vervoer of op straat met “personal stereo” fijn denken te kunnen isoleren van hun omgeving! Dat isoleren lukt best, maar de piep die later komt kun je niet meer afzetten! In veel gevallen uiteindelijk nooit meer.

Dat je een piep hoort na een tijd zo van je muziek genoten te hebben, lijkt me een duidelijk signaal dat je je gehoor te zwaar belast. Houd er maar rekening mee dat de piep blijvend kan worden als je daarmee doorgaat. Voor mij een schrale troost dat ik er anderen nog voor kan waarschuwen (en dat de de piep én het gehoorverlies bij mij niet mijn eigen schuld zijn).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik luister altijd op een dusdanig volume dat ik geluiden om me heen goed hoor. Zelfs een gesprek tussen twee mensen aan de andere kant van de huiskamer kan ik woordelijk volgen. Het zou dus misschien ook een kwestie kunnen zijn van te lang achter elkaar luisteren.