Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je dezelfde liedjes spelen op een keyboard met 32 toetsen als met een met 64 toetsen?

Ik heb een Keyboard Gekocht met 32 toetsen, Maar bijna alle mensen die hun Keyboard kunsten op youtube vetonen hebben een keyboard met 64 toetsen, Kan ik met mijn keyboard even goed diezelfde liedjes naspelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Volgens mij wel, bij een keyboard draait het om de polyfonie, oftewel hoeveel afzonderlijke klanken je kan maken. Daarom heb je keyboards met 32 toetsen, 64 of zelfs 128.

Zelf zou ik nooit voor minder dan 88 toetsen willen kiezen, maar dat komt omdat ik liever op de piano speel.

Met 32 toetsen mis je dus heel wat noten, maar het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit wordt een typisch "Ja en Nee" antwoord.
Een keyboard met 32 toetsen bestrijkt maar tweeenhalf oktaaf.
Veel muziekstukken voor piano hebben een groter bereik dan dit, dus: nee, je kunt niet dezelfde liedjes spelen als op een groter toetsenbord. Dat is gauw te zien, je beide handen passen er nauwelijks naast elkaar op.
Aan de andere kant: als je eerst de melodie voor de linkerhand opneemt, daarna het toetsenbord instelt op een hoger bereik (stel: een oktaaf hoger) en dan de melodie voor de rechterhand opneemt, dan lukt het wel. Dus: ja, je kunt uiteindelijk wel dezelfde liedjes spelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding