Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt glow in the dark?

Er zijn al een paar van deze vragen gesteld hier, maar deze is net iets anders. Ik wil namelijk weten hoe glow in the dark in het algemeen werkt. Ik heb zulke stickers op mijn plafond in mijn kamer, en als ik niet kan slapen denk ik er vaak aan. Wat is nou het echte antwoord op mijn vraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Zie hier: http://www.goeievraag.nl/wetenschap/overig/vraag/366138/glow-the-dark-verf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoorden!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Glow-In-The-Dark-stickers bestaan uit Fosforescentie:

Fosforescentie is een bijzonder geval van luminescentie. Het is het verschijnsel dat een stof na te zijn belicht in het donker nog een poos blijft nalichten. De term betekent ongeveer lichten als fosfor. Nu geeft witte fosfor inderdaad ook licht in het donker, maar bij deze stof wordt dit veroorzaakt door oxidatiereacties van de fosfor met zuurstof uit de lucht (het kan ook spontaan ontbranden), en heeft het licht dus een andere oorsprong. Fosforescentie kan ook optreden bij beschieting van een dergelijk materiaal met versnelde elektronen, zoals in een kathodestraalbuis.

In de gebruikelijke nalichtende stoffen is het een gevolg van langzaam terugvallen van door bestraling met licht aangeslagen elektronen. Het feit dat dit langzaam gebeurt komt doordat het terugvallen van de elektronen naar de grondtoestand in de kwantummechanica een verboden overgang betreft.

Bij het bestuderen van fosforescentie ontdekte Henri Becquerel in 1896 het verschijnsel radio-activiteit.

Op het verschijnsel fosforescentie werd gesteund bij het gebruik in bepaalde verf op de wijzers van sommige klokken of horloges.

Fosforescentie moet worden onderscheiden van fluorescentie. Bij fluorescentie is bij het terugvallen van de elektronen geen verboden overgang betrokken, waardoor het in een veel kortere tijd zijn licht zal uitzenden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Glow in the dark producten absorberen het licht en zodra het donker is geven ze licht.
Als het licht is, zijn deze producten meestal wit en als het donker is geven ze groen licht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

glow in de dark...stickers zijn behandeld met lichtgevende verf, laad zich door daglicht op en glowed in de dark. wanneer je niet kunt slapen en je kijkt erna wordt je door het staren suffig, moe waardoor je kunt slapen, of voor kinderen/mensen die bang zijn in het donker werkt het rustgevend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoorden!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding