Waarom zingen de meeste Nederlandse zangers in het engels terwijl zij meestal in de Nederlandse radio’s worden uitgezonden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
2K

Het beste antwoord

Verschillende redenen. Oorspronkelijke Nederlandse muziek valt nogal zwaar in de smartlappen categorie en toen de Engelstalige pop-muziek uit de VS en Engeland kwam was het niet meer dan een logische stap voor Nederlandse artiesten die mee wilden met die populaire stroom om ook Engelse muziek te maken. (als was het maar om zich van de ouderwetse 'levenslied' zangers te onderscheiden)
Daar komt nog bij dat Nederlands al snel als een soort kikker gekwaak klinkt (al helemaal voor niet Nederlands sprekers). Zeker een Nederlandse artiest die een kans wil hebben op succes in het buitenland (waar toch heel wat meer te verdienen valt dan in alleen Nederland) zal vanaf het begin in het Engels moeten zingen. Daarbij komt nog dat heel veel Nederlanders ruim voldoende Engels verstaan om de teksten te kunnen volgen.
Nu nog steeds wordt Nederlandstalig in de muziek (en, nog veel belangrijker, de luisteraars) met oudbolligheid en saaiheid geassocieerd en je moet als pop zanger heel wat in je mars hebben om dat vooroordeel te doorbreken (hoe goed je ook klinkt).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat de nederlandse taal lelijk is en op termijn zal uitsterven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat deze vaak hopen uit te breken in het buitenland, zoals The Hoff in duitsland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er maar weinig mensen zijn die onze taal mooi kunnen verwerken in een song. Veel nummers belandden al snel in de categorie ik hou van jou en blijf je trouw lalalalalalalala. Daarom schakelen veel nederlandse zangers over op engels omdat een hoop mensen die engelse teksten eerder meelallen ipv op de tekst te letten. (geloof me de engelse teksten verliezen in een vertaling alle glans)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het geval van Shakira is er een vrij grote markt voor spaanstalige muziek. Dus meer geld in het laatje. In het nederlands zingen naast een engelstalig liedje levert simpelweg te weinig op voor de artiest en platenbazen. Eeuwig zonde voor de nederlandstalige muziek maar wel de harde realiteit. Wellicht kun je je nog afvragen of de markt er niet juist van zou groeien als er meer mooie nederlandstalige muziek zou worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
euhhmmm de reden is eigenlijk altijd geld. De platenbazen met de meeste centen krijgen toch nog steeds het meeste voor elkaar. En ook de radiozenders moeten natuurlijk ergens een boterham mee verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
**BLOOS** dank je wel voor je compliment. Ik spreek helaas geen spaans maar ben wel nieuwsgierig geworden. misschien moet ik hem eens bekijken via een vertaaldienst ;-)
"Ik zal er een blik werpen op hij! (zeggen we het zo in het Nederlands?)" Er zijn vele manieren om dat in het nederlands te zeggen. Deze is helaas niet juist. Het zou kunnen zijn "Ik zal er een blik op werpen" , "Ik zal een blik werpen op hem" zou weer betekenen dat je fysiek met blikken gaat gooien ;-)
Omdat Engels een populaire taal is en ook tevens de meest bekende spreektaal, en de meeste bekende zangers in Nederland willen herkend worden zodat ze beroemder worden en ja, als je dat wilt door bijvboorbeeld in New York (Amerika) odor te breken moet je wel Engels zingen want van Nederlands verstaan ze toch niks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien engels een veel breder gesproken taal is, en zelfs voor nederlanders kan het handig zijn. Er zijn vele oneliners, limmericks of andere 'gevatte' dingen die in het engels makkelijk tot uiting kan worden gebracht. Veel mensen snappen dat beter in het engels, door het vele engels dat we in nederland krijgen. Daardoor komt het nederlands (vooral omdat het zowiezo je eerste taal is) veel letterlijker en kneuteriger over.