als een kermisexploitant op een kermis wil staan moet hij dan bij de gemeente een vergunning aanvragen of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Volgens mij gaat de exploitant met het hoogste inschrijfgeld op de kermis en vervolgens moet hij een vergunning van de gemeente krijgen om op zijn plek te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De organisator van de kermis moet een kermisvergunning hebben. Dat kan de gemeente zelf zijn maar bijv. ook een winkeliersvereniging. Daar heeft de exploitant niet mee van doen (wel moet zijn attractie natuurlijk aan de keuringseisen voldoen).

Een gemeente die een kermis organiseert kan verschillende systemen gebruiken. Bijv. de methode dat iedere exploitant kan inschrijven en dat de standplaats wordt gegund aan degene die het hoogste bedrag ervoor geboden heeft. Het komt ook voor dat een deel van de plaatsen onderhands wordt geregeld. Dan zie je bijv. ieder jaar dezelfde ijs- en snackverkopers omdat zij tegen een vooraf overeengekomen bedrag hun plaats kunnen innemen.

Er zijn ook wel 'kermisbemiddelaars', die door een gemeente of winkeliersvereniging (enz.) kunnen worden ingeschakeld en die regelen dan alles. De gemeente ontvangt de vergoeding.