Mag je een feestje geven voor veel mensen en die mensen een vergoeding vragen als entree?

Ik wil met een paar vriendinnen een feestje geven en daarbij een band huren. Omdat de kosten van de band best wel hoog zijn willen we aan de gasten vragen of ze een paar euro entree willen betalen (1 of 2euro). Mag dat? Of is dat strafbaar? (en wat voor regels zijn eraan verbonden?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk rond de 50
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zullen zelf wel een iets grotere(of veel grotere) bijdrage eraan leveren, we vinden namelijk dat je niet heel veel kan vragen en dat willen mensen sowieso niet betalen.

Het beste antwoord

Als ik zo een willekeurige site van een gemeente (Roermond geloof ik, zie link hieronder) bezoek zie ik dat er vergunningen nodig (kunnen) zijn.

Het zal dus wel mogen, maar ga even na of je een vergunning moet aanvragen door navraag te doen bij de gemeente. Heb je de vergunning(en) niet, maar had je ze bij controle wel moeten hebben dan heb je een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat mag, maar het is not done... Je kunt wel een potje neerzetten met een vraag voor de bijdrage, dat mag wel... Maar niet vooraf entree vragen...

Het is niet strafbaar, maar het is gewoon niet goed om te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Utrecht genoeg feesten gegeven met gratis entree en vervolgens een drankje tegen een spotprijs.Als de kosten eruit waren. Ging de rest voor de avond er uit. Dus alles kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat van tevoren duidelijk aangeeft (in de uitnodiging o.i.d) dan lijkt me dat geen probleem. Mensen hebben best een paar euro over als er leuke muziek is.

Maak een leuke uitnodiging waarop je de band aankondigt. Daar kun je dan ook vermelden wat de entreekosten zijn.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor waarom niet? Als je maar aan de regels houd. Is er niks mis mee..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ging nu juist om de regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles mag als je je aan de regels houdt.
Ik weet dat vroeger vrienden van mij dat ook deden, omdat je met z'n allen samen toch een heleboel geld bij elkaar hebt, waardoor je er echt een leuk feest van kan maken, en mensen die paar euro daar wel voor over hebben.