Hoe groot is een 8 inch luidspreker?

Hallo,

Ik weet hoe ik inch uitreken en de omtrek enzo,
Maar hoe dat bij een luidspreker moet weet ik niet.
Dus vraag ik jullie of jullie mij een voorbeeld willen geven van iets wat even groot als een 8 inch luidspreker of de afmetingen

Alvast bedankt

Geelster

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
die 8 inch is diameter dacht ik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik ook, maar het zou ook de doorsnede kunnen zijn. Het is niet de omtrek.
Ritsuka
9 jaar geleden
doorsnede? http://nl.wikipedia.org/wiki/Doorsnede_(meetkunde)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diameter Doorsnede[bewerken]
In het Nederlands wordt tevens vaak de term doorsnee of doorsnede gebruikt voor diameter of middellijn. Vanwege dit gebruik staat het zelfs zo in de Van Dale,[1] terwijl dit meetkundig gezien niet correct is. De doorsnede is nl. de oppervlakte van het snijvlak. Dus je reactie is ontzettend vreemd, of je gebruikt doorsnede onjuist als diameter (kan want is dus gebruikelijk) maar dan zeg je: Ik denk ook dat het diameter is, maar het zou ook diameter kunnen zijn. Of je gaat er vanuit dat 8 inch een oppervlaktemaat is. Wat bijzonder is voor een lengtemaat. Of je hebt nog een ander idee wat doorsnede is. Maar wat?

Het beste antwoord

Normaal gesproken heb je het bij luidsprekers over inch wanneer we het over de diameter van een conus hebben. De conus is de ronde speaker die in de kast zit. De 8 inch is dan in veel gevallen een laag speaker. Het zegt verder weinig over een luidspreker.
Meestal wordt de grootte van een luidspreker (dus de complete kast) aangegeven met 3 getallen, namelijk: lengte, breedte en diepte.
Ik zou dus niet kunnen zeggen of de luidspreker nu 8 inch hoog is, of breed of diep. Ook worden de maten van de kast meestal gewoon in het metrisch systeem (dus in cm of mm) aangegeven, behalve als ze bijvoorbeeld uit Amerika komen.
8 inch = 20,32 cm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas, da's niet helemaal waar. Er is niet onderling gestandaardiseerd wat de betekenis is van "8inch". De maat 8 inch slaat niet op de conus, maar meestal op het frame en dan nog de buitenste maat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dus.
Meestal (niet als standaard) is de 8" een conusmaat.
Gaten voor een 8" speaker zullen groter gemaakt moeten worden om een 8" speaker te laten passen.
Het gaat dus ook niet over kast maat, want dat zou nergens op slaan. Elke speaker wordt anders gemaakt. Dat houdt dus in dat niet iedere 8" speaker in hetzelfde gat past. Dus het frame heeft niks met de maat te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het gaat dus ook niet over kast maat, want dat zou nergens op slaan." Als er nou iets praktisch zou zijn zou het wel zo zijn dat de kastmaat altijd identiek was op dezelfde speakerinchmaat. Ik snap niet waarom dat nergens op zou slaan? Afgezien van of het wel of niet zo is. Speaker kapot, je koopt blind een andere 8" speaker vervangt hem in je box... handig? Niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Dat slaat nergens op, omdat een kast niet alleen een behuizing is om de speaker op z'n plek te houden, maar vooral een klankkast is. Deze wordt bepaald door oa het soort hout, maar ook zeker de inhoud van de kast. Dit betekent dat verschillende luidsprekermerken andere kastvormen maken en ook allemaal een andere inhoud hebben. Ongeacht of deze fabrikant nu een 8" speaker inbouwt.
Als je gewoon een andere 8" speaker koopt ter vervanging van een kapotte speaker in een kast, en je houdt hierbij geen rekening met welk merk en type, kan het heel goed zijn dat de speaker niet past, vanwege een andere rand, andere op/inbouw en andere gatlocaties. Er is een goede kans dat de speaker wel in het gad past, maar dan maar hopen dat de gaten goed zitten. Maar er is dus ook een kans dat het niet past.
Daarbij moet je ook rekening mee houden van een ander geluid uit de speaker, wanneer je een ander merk speaker inbouwt. Het beste is dan wel om de andere speaker ook te vervangen. Dus zowel links als rechts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry ik snap het nog steeds niet. "Dat slaat nergens op, omdat een kast niet alleen een behuizing is om de speaker op z’n plek te houden, maar vooral een klankkast is. Deze wordt bepaald door oa het soort hout, maar ook zeker de inhoud van de kast. Dit betekent dat verschillende luidsprekermerken andere kastvormen maken en ook allemaal een andere inhoud hebben. Ongeacht of deze fabrikant nu een 8" speaker inbouwt." Ik snap op geen enkele wijze waarom dat conflicteert me alles dezelfde maar aan te houden. "Als je gewoon een andere 8" speaker koopt ter vervanging van een kapotte speaker in een kast, en je houdt hierbij geen rekening met welk merk en type, kan het heel goed zijn dat de speaker niet past, vanwege een andere rand, andere op/inbouw en andere gatlocaties." Ja, en als ze dat nou allemaal eens zouden standaardiseren, dan is toch dat hele probleem weg. Daarna kan elke boxbouwer elke speaker in hetzelfde gat drukken en kijken wat het effect is. Net als elke zelfbouwer dat kan. "Daarbij moet je ook rekening mee houden van een ander geluid uit de speaker, wanneer je een ander merk speaker inbouwt. Het beste is dan wel om de andere speaker ook te vervangen. Dus zowel links als rechts!" Ja prima, vervang ik ze alle twee. Maar dan moet dus wel elke 8" voor elke andere 8" om te ruilen zijn. Wat is (afgezien van het probleem dat dat eerst gestandaardiseerd moet worden) daar nou zo nergens op slaand aan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"kastmaat altijd identiek was op dezelfde speakerinchmaat" Met kastmaat bedoelde ik hier het gat in de kast, niet de dimensies HxBxD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik begrijp nu wat je wilt zeggen. Je zou willen dat de diameter van het gat in de kast voor bijvoorbeeld alle 8" speakers even groot zouden zijn.
Ik ben het daar roerend mee eens, maar helaas hoeft niemand zich daar aan te houden.
Het zou uiteraard handig zijn.
De speakers worden vaak door een bepaalde fabriek gemaakt, die niet perse verbonden is aan het merk van de luidspreker (dus compleet met kast). De fabrikanten van luidsprekers houden dus wel rekening met de speakers die ze willen gebruiken. En als jij dan een speaker wilt vervangen, zou je het beste dus dezelfde speaker kunnen kopen. Mocht je daar vanaf willen wijken, zal je toch elke keer moeten checken of het allemaal past.
Niet alleen de grootte van het gat, maar ook de diepte van de kast of autodeur bijvoorbeeld.
Net zoals alle andere vormen van concurrentie heeft de speakerbouw ook zijn eigen maten. Denk ook eens aan schroeven en schroevendraaiers. Is ook niet gestandaardiseerd! Ook zijn videobestanden niet gestandaardiseerd! Zo zijn er nog heel veel voorbeelden op te noemen die zo werken, helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, helaas. Ok, ik begrijp nu wat je wilt zeggen. Je zou willen dat de diameter van het gat in de kast voor bijvoorbeeld alle 8" speakers even groot zouden zijn. Ja. Zie nu ook in waar het mis ging jij had het over kastmaten. Overigens zijn schroevendraaiers en videobanden wel gestandaardiseerd, echter zijn er meerdere standaarden. TDK en Sony en JVC maakten allemaal VHS-banden, maar wellicht hebben ze ook allemaal Video2000 en Betamaxbanden gemaakt. Voor schroevendraaiers geldt hetzelfde, maar zijn er nog meer standaarden, waarvan je er in de praktijk ongeveer 4-5 ziet (pozi,phili,torx.sleuf,inbus) verre van ideaal, maar beter dan dat elke schroevendraaierfabrikant zijn eigen kop verzint.

Andere antwoorden (2)

Hij is vergelijkbaar met andere 8 inch luidsprekers. En Conrad geeft aan dat gaat om de diameter van de speaker. Bij de kenmerken staat de maten van de korf en inbouw diameter. En daaruit haal ik dat de 8 inch een ongeveer (5% nauwkeurige) maat is van de korfdiameter. Dus als het precies wil weten, dan moet je de maten in mm opvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Acht inch is de diameter, maar vergis je niet: bij luidsprekers geven ze de buitenste afmeting op van het frame, in dit geval 20cm. Bovendien is het een afmetingsklasse (alles wat ongeveer acht inch is) en niet precies een afmeting. De specificaties zijn ook niet gestandaardiseerd. Dat houdt in dat 8-inch luidsprekers nogal kunnen verschillen waar het gaat om de afmeting van het frame (zo'n beetje 18,5 tot 21,5 cm) en dus nog meer als je het membraan zelf opmeet. De breedte van het frame en de breedte van de ophangrand gaan er immers nog vanaf.
Ik gebruik een 8-inch speaker in mijn PA-boxen waarbij het membraan een diameter heeft van 19cm en toevallig ook eentje in mijn huiskamerspeakers, waarbij het membraan amper 14cm groot is. Maar de buitenmaat wordt bij allebei 8inch genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie bij de andere antwoorden nogal wat mensen die denken dat de afmeting van 8inch slaat op de conus of de uitzaagopening in de kast. Dat is onjuist. Kijk maar eens op de bouwtekening van een veelgebruikte 8 inch speaker, daarbij zul je zien dat noch het gat, noch de conus deze afmeting hebben.