Hoe groot is een 8 inch luidspreker?

Hallo,

Ik weet hoe ik inch uitreken en de omtrek enzo,
Maar hoe dat bij een luidspreker moet weet ik niet.
Dus vraag ik jullie of jullie mij een voorbeeld willen geven van iets wat even groot als een 8 inch luidspreker of de afmetingen

Alvast bedankt

Geelster

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Normaal gesproken heb je het bij luidsprekers over inch wanneer we het over de diameter van een conus hebben. De conus is de ronde speaker die in de kast zit. De 8 inch is dan in veel gevallen een laag speaker. Het zegt verder weinig over een luidspreker. Meestal wordt de grootte van een luidspreker (dus de complete kast) aangegeven met 3 getallen, namelijk: lengte, breedte en diepte. Ik zou dus niet kunnen zeggen of de luidspreker nu 8 inch hoog is, of breed of diep. Ook worden de maten van de kast meestal gewoon in het metrisch systeem (dus in cm of mm) aangegeven, behalve als ze bijvoorbeeld uit Amerika komen. 8 inch = 20,32 cm

Hij is vergelijkbaar met andere 8 inch luidsprekers. En Conrad geeft aan dat gaat om de diameter van de speaker. Bij de kenmerken staat de maten van de korf en inbouw diameter. En daaruit haal ik dat de 8 inch een ongeveer (5% nauwkeurige) maat is van de korfdiameter. Dus als het precies wil weten, dan moet je de maten in mm opvragen.

Bronnen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/333263/...

Acht inch is de diameter, maar vergis je niet: bij luidsprekers geven ze de buitenste afmeting op van het frame, in dit geval 20cm. Bovendien is het een afmetingsklasse (alles wat ongeveer acht inch is) en niet precies een afmeting. De specificaties zijn ook niet gestandaardiseerd. Dat houdt in dat 8-inch luidsprekers nogal kunnen verschillen waar het gaat om de afmeting van het frame (zo'n beetje 18,5 tot 21,5 cm) en dus nog meer als je het membraan zelf opmeet. De breedte van het frame en de breedte van de ophangrand gaan er immers nog vanaf. Ik gebruik een 8-inch speaker in mijn PA-boxen waarbij het membraan een diameter heeft van 19cm en toevallig ook eentje in mijn huiskamerspeakers, waarbij het membraan amper 14cm groot is. Maar de buitenmaat wordt bij allebei 8inch genoemd. Toegevoegd na 5 minuten: Ik zie bij de andere antwoorden nogal wat mensen die denken dat de afmeting van 8inch slaat op de conus of de uitzaagopening in de kast. Dat is onjuist. Kijk maar eens op de bouwtekening van een veelgebruikte 8 inch speaker, daarbij zul je zien dat noch het gat, noch de conus deze afmeting hebben.

Bronnen:
http://www.visaton.com/bilder/zeichnungen/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100