wat is het verschil tussen een horror of een thriller?

Mijn vader en ik hebben een discussie, is the six sense een horror of een thriller en wat is het verchil ertussen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.9K

Het beste antwoord

De Sixth Sense is in mijn ogen geen horror, maar meer een psychologische thriller.

Horror is een specifiek genre waarbij het vooral gaat om schrikeffecten en in sommige horror genres ook zo gruwelijk mogelijk. Veelal bevat het een bepaalde mate van "camp", het bewust zo bloederig mogelijk in beeld brengen van slachtpartijen, waarbij het neppe niet uit maakt (camp).

Een ander deel van het genre horror gaat vooral over het bovennatuurlijke. Dit gaat op voor veel boeken en films van Stephen King.

Bij een thriller zijn er vaak geen bovennatuurlijke krachten betrokken en gaat het puur gaat om de spanningsopbouw, waarbij je pas aan het einde weet hoe het zit. In dat opzicht kan je de Sixt Sense een psychologische of bovennatuurlijke thriller noemen. De spanningsopbouw en het verrassende einde zijn de belangrijkste elementen, veel meer nog dan het bovennatuurlijke.

Er zit natuurlijk veel overlap tussen de genres horror en thriller. Jack Lance zegt het wel mooi op zijn weblog:

'Horror legt de nadruk op spanning, of die nu bovennatuurlijk is (denk bijvoorbeeld aan Stephen Kings De Shining) of psychologisch (denk aan Kings Misery). De spanning roert door een soep van gruwel, huiver en dreiging.

Bij suspense gaat het ook om spanning, maar meer dan bij horror draait alles rond een groot mysterie, dat (minstens) de zweem heeft van iets bovennatuurlijks. Dean Koontz is een meester in suspense. Het bovennatuurlijke moet niet gebeuren, de suggestie is vaak al genoeg.

Bij thrillers gaat het vanzelfsprekend ook om spanning, maar die verhalen blijven met beide voeten op de aarde. Nergens heb je het gevoel dat er een monster uit de kast gaat vallen of dat er wat bovenaards gaat gebeuren"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Horror is de benaming voor een genre van verhalen waarbij het de bedoeling is de lezer of de toeschouwer als vorm van amusement angst aan te jagen. Daartegen hebben we de Thriller. Een thriller is een genre van fictie waarin er sprake is van een bijzondere spanning. Het doel is de lezer of kijker voortdurend in spanning te houden.

Het grootste verschil is dat thrillers zich afspelen op normale locaties en er geen bovennatuurlijke wezens of elementen in voorkomen. In horror films is dit meestal wel zo. Ik ken de film niet, maar kijk maar of je dit erin herkent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IMDB labelt de films als Drama | Mystery | Thriller .. Dus meerdere genres maar geen horror. Als je bij het genre horror kijkt gaan de meeste films over het bovennatuurlijke.

Ik heb geprobeerd een specifieke definitie te vinden van "Thriller" en "Horror". Maar hier blijken erg veel meningsverschillen in te zitten.

Ik zou zeggen dat als er werkelijke angstaanjagende bovennatuurlijke of buitenaardse wezens inzitten, dan is een film horror.
Als het enkel in het hoofd van de personages afspeeld en het nauwelijks op een angstaanjagend wijze wordt afgebeeld, dan is het een thriller.

Ik vermoed dat hier geen antwoord op basis van een betrouwbare bron gegeven kan worden, veel films zijn niet in te delen in een specifiek genre maar zal binnen meerdere genres moeten vallen. En dan is die toekenning alsnog gebaseerd op de mening van diegene.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: IMDB labelt de FILM ("The Sixth Sense") als....