Waar een goochelaar zich vooral bedient van vingervlugheid en mechanische trucage, ligt de nadruk in een mentalisme-act op mentale vaardigheden zoals hypnose, intuïtie, psychologisch inzicht en geheugentechniek. Mentalisme is fascinerend om te ervaren, het wijst op de grote mogelijkheden van het menselijk denkvermogen en stelt het publiek in staat actief deel te nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In mijn optiek: bijna niets. Mentalisme klinkt een stuk spannender en het wordt wat spookier ingekleed. Verder niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoe kun je hier nu een min op geven? Je kunt best een andere mening hebben, prima. Maar om dan meteen maar alles wat je niet aanstaat af te kraken - daarmee laat je jezelf kennen als een echte minkukel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vinnikkook. Maar laat ze maar minkukelen, joh. Iedereen op GV weet zo langzamerhand wel dat zo'n ongemotiveerde min van een domme lafaard eigenlijk als + gelezen moet worden?
;-)
Goochelarij is illusie. Volgens het woordenboek is mentalisme een tak van de goochelarij. Maar ik vind mentalisme meer te beschrijven als iets boven natuurlijks. Dat is goochelarij niet. Das gewoon bedrog en te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij goochelarij wordt je niets wijsgemaakt,het is gewoon
vingervlugheid en in ieder geval nep en dt wordt ook openlijk toegegeven. Bij het zogenaamde mentalisme wordt gesuggereerd,dat er paranormaliteit bij komt kijken,terwijl het ook gewoon nep is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mentalisme is gebaseerd op psychologisch inzicht van de mens.. het inspelen op onzekerheden..

goochelarij heeft meer te maken met mensen te foppen door de aandacht van een bepaalde handeling af te leiden door vb dit snel te doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goochelaar entertaint met een vertoning van vaardigheid, bedrog en misleiding.
Een mentalist entertaint met een vertoning van geestelijke dapperheid en claims van ongewone capaciteiten.
Er is een heel duidelijk verschil tussen de twee - zelfs tot het punt van iets van een sociale klasse-achtige scheiding binnen de dramatische gemeenschap. Goochelaars hebben de neiging vast te houden met andere goochelaars en mentalisten hebben de neiging zich te houden aan andere geestelijke stijl performers.